Lancaster I LL950 - HISTORIEN - THE STORY 2017 Updated: 23 FEB 2018
![]() styrtede ned i Danmark 22. maj 1944. Her er min udgave af begivenhederne baseret på en række kilder. Andre kilder vil give en anden historie. Se link til aktuel kilde. Operationen, som LAN LL950 deltog i, var minelægning i området ved havnen i Kiel, kodenavn Forget-me-not (1986+1994), omkring her, se Minelægningsområder. Omkring 70 Lancaster-fly var involveret, heraf blev 3 meldt savnet (1986). Dette fly og p322 LAN ND960 Ved Nakke/Emtekær på Fyn og p323 LAN ND522 i Nordsøen nordvest for Mandø. Kun 2 af de 21 flyvere overlevede. LAN LL950 fra 630 Squadron lettede fra deres base RAF East Kirkby kl. 22.18 21. maj 1944 (Kilde: Aircrew Remembered has this.) Tidspunkter angiver, at LAN LL950 blev angrebet på hjemturen (1986). "De indtrængende blev opdaget af tyske radarenheder, og et antal natjagere blev sendt op for at afvise dem. Hauptmann Eduard Schroeder lettede fra sin base ved Jagel, (nu Schleswig Air Base, AS) - i en Messerschmitt 110. - Han havde til januar 1944 fløjet Junkers 88'ere fra Grove i Danmark, inden han blev omskolet til Me110 og flyttede til Jagel. - Hauptmann Schroeder fik ordre til at flyve mod nord til det sydlige Danmark og patruljere i den centrale del af Jylland - . Kort før 02.00 den 22. maj sendte radar station "Fliedermus" en kontakt til natjageren og ledte ham til hans mål Lancaster LL950." (1994) Se kortet Radar stationer med Fledermaus i Fitting omkring her nær Vorbasse syd for Give og nedstyrtningsstedet nær Vesterlund, se også GMap LL950 . Mere om Radar Würzburg Riese. Samme procedure brugt ved LAN R5679 i 1942. Luftkampen mellem natjagere og LAN LL950 er beskrevet i avisartikel og i Øjenvidneskildring 1946: "Da maskinen var omkring 8 km vest for Give var der nogle eksplosioner og maskinen brød i brand. Den vendte rundt og fløj i nøjagtigt modsatte retning indhyllet i flammer. Maskinen brød så op i to dele og de to dele styrtede ned, en del på en mark i Dørken, omkring 5 km nord for Give og den anden på en mark i Vesterlund, omkring 5 km længere mod nord." Se også Google Map p324 Lancaster LL950 og Information 2017. Harry Warrer, dengang 9 år, og hans bror på 6 år cyklede fra deres hjem i Thyregod, se 4A Harry Warrer, til nedstyrtningsstedet nær Dørken. 14. juni 2017 fortalte han, at de så 2 lig i den bageste del af flyet, der var svært medtaget. Ligene var hele. Så kom tyskerne og afspærrede området. Hans lillebror fik natlige mareridt. (Information 2017). Hvornår styrtede flyet ned? Se avisartikel: 02.00, politirapport: 02.10 og Meldinger fra Landscentralen: 02.32. (Må være da nyheden blev modtaget et sted. Landscentralen for Statens Civile Luftværn modtog opkald 03.06, videregav meldingen i telefon 03.10.) "Vejle, kl. 06.55 den 22. maj 1944: Supplement til melding herfra kl. 04.44: En del af kroppen til den ved VESTERLUND nedstyrtede 4-motorers engelske bombemaskine er fundet brændende 1 km øst for DØRKEN BY 11 km S.Ø. for Brande. I vraget fandtes 2 forkullede lig og et lig lå på marken." (Meldinger) "I Dørken fandtes en ikke udfoldet faldskærm ved det ene lig." (Politirapport) Mere om nedstyrtningsstedet ved Dørken i Information 2017. Fantastisk at forreste del af LAN LL950 fortsatte flere kilometer! Se LAN R5724, der klarede sig tilbage til England trods alvorlige skader og B17 42-37841 der mistede hele halepartiet, men den B-17 fløj tilbage til England! Som vist på Google Map p324 Lancaster LL950 omkring fly-ikonet for nedstyrtningen i Dørken mistede denne Lancaster en karabinhage før Dørken og et instrumentbrædt eller lignende efter Dørken. Flyet tabte også vragstykker syd for 5 Lindetvej 3. Edel Jørgensen, dengang 14 år, se 5B Sejrupvej 27, fortalte 12. juni 2017, at hun vågnede op til larm fra luftkamp, og hun så det brændende fly som en ildkugle. Der var ingen eksplosion i luften, men da det ramte jorden ved Vesterlund. Tyskerne kom til gården et par timer senere. Alle måtte stå ved vinduerne, mens tyskerne forgæves søgte efter overlevende. (Information 2017). Den brændende forreste del af LAN LL950 beskrives i avisartikel og Et dystert minde 1969. De 4 flyvere må have kæmpet til de styrtede ned. "Ved nedstyrtningen skete der en eksplosion i maskinen, og vragdele blev spredt over et stort område. I ruinerne fandtes ligene af 4 flyvere." (Avisartikel) "Ruinerne" - ikke bare et beskadiget fly, men et fly sprængt i mange stykker. Sydj. Distrikts Kommando Kl. 15.32 den 22. maj 1944: "Den bombesagkyndige har d.d. besigtiget nedstyrtningsstedet 1 km NW for Vesterlund. Den engelske bombemaskine var styrtet ned med hovedparten af maskinen syd for jernbanen Vesterlund-Thyregod og en mindre del nord for banen. Banelegemet var ryddet og var ikke beskadiget. - Den tyske bjergningskommando oplyser, at der ikke findes bomber eller miner i vraget. Trafikken kan genoptages." (Meldinger) Vejle, kl. 10.00 den 24. maj 1944: Ligene af de ved Vesterlund, 5 km øst for Thyregod, fundne flyvere, er nu fjernet af den tyske værnemagt. (Meldinger) Flere personer nævnte i 2017 vreden fra danskere over at tyskerne ikke straks fjernede ligene. LAN PB143 styrtede ned 30. august 1944 - og da gik der 19 dage inden lokale beboere fik lov at indsamle ligdele og begrave flyverne på Estruplund Kirkegård. I maj 1944 blev faldne flyvere fra en stor del af Jylland begravet i Esbjerg - en af 5 centralkirkegårde med et Opofrelsens Kors. Fra udgangen af august 1944 var den nye tyske praksis, at "terrorflyverne" skulle begraves på stedet. FAF har mere. Tyskerne fandt J. M. Whitings ID-brik, så hans identitet blev fastslået, men de mistede det på en eller anden måde, så de begravede de 7 flyvere som ukendte. (1986 + 1946,2) Se også Tunstalls ID-brik og hvad der skete med hans lig. Sandsynligvis satte tyskerne et trækors for de "7 unbekannte" som i Aalestrup. Den engelske Army Graves Service lavede en foreløbig markering i Esbjerg, se fotos 1948 + 1949. Besætningen ligger i en fællesgrav. Ingen af de 7 flyvere kan identificeres. Hver flyver har nu sin egen gravsten, se links i LAN LL950. I 2017 er det overraskende, at der gik så mange år inden pårørende og folk i Danmark fik detaljer om flyet og besætningen! Som fortalt i Et dystert minde 1969 har der altid været interesse for flyverne. Nogle år bliver nedstyrtningen særligt mindet. I 1994 50 år efter styrtet kom en del pårørende til Vesterlund som dokumenteret i et fotoalbum på Lokalhistorisk Arkiv på Give-Egnens Museum. I 2014 holdt David Whiting en tale ved kranselægningshøjtideligheden. Næste store højtidelighed bliver i 2019, 75 år efter flystyrtet. |
The operation in
which
LAN LL950 was engaged was minelaying in the
area of
In 2014
David Whiting made a
speech at the wreathlaying ceremony. |