The loss of LL950
Lancaster I LL950 - The story 1994
Updated:  20 JUN 2017

About the loss of LAN LL950, written in 1994,
copy from the Archives of Local History at Give-Egnens Museum.
See Google Map p324 Lancaster LL950.


Redegørelse fra 1994 om nedstyrtningen af LAN LL950,
kopi fra Lokalhistorisk Arkiv på Give-Egnens Museum.
Oversættelse AS.
Se Google Map p324 Lancaster LL950.

TABET AF LANCASTER LL-950
Kl. 22.18 den 21. maj 1944 lettede Pilot Officer Ronald Bailey og hans besætning fra deres base i RAF East Kirkby i Lincolnshire i Lancaster LL-950 (Y) fra 630 Squadron. De var en af de 4 besætninger fra denne squadron, der blev sendt afsted for at lægge miner i området Kiel Bugt, kodenavn
"Forget-me-Nots Garden". De var en erfaren besætning, netop hjemvendt fra
orlov efter en voldsom nødlanding kort efter at de var lettet om aftenen 24. april 1944 som angivet i 630 Squadrons optegnelser den dato. Dette var af skæbnen bestemt til at blive deres syttende og tragisk nok sidste operative togt.

De indtrængende blev opdaget af tyske radarenheder, og et antal natjagere
blev sendt op for at afvise dem. Hauptmann Eduard Schroeder lettede fra sin base ved Jagel, (nu Scleswig Air Base, AS) nord for Kiel i en Messerschmitt 110. Han var chef for 12. natjagereskadrille fra 3. afdeling. Han havde til januar 1944 fløjet Junkers 88'ere fra Grove i Danmark, inden han blev omskolet til Me110 og flyttede til Jagel. Den tidligere Luftwaffe flyveplads Grove er nu Flyvestation Karup i Det Kongelige Danske Luftvåben og hjemsted for NATO- hovedkvarteret Baltic Approaches ("indgang til Østersøen") hvor jeg for tiden
gør tjeneste. Hauptmann Schroeder fik ordre til at flyve mod nord til det
sydlige Danmark og patruljere i den centrale del af Jylland, som var en meget brugt rute tilbage til England for bombefly på hjemvejen. Kort før 02.00 den
22. maj sendte radar station "Fliedermus" en kontakt til natjageren og ledte
ham til hans mål Lancaster LL950. Efter det vellykkede angreb landede han tilbage i Grove, hans gamle hjemmebase. Jeg kan ikke finde nogen afgørende grund til det. Det er dog muligt, at hans fly havde lidt skade under angrebet og
at den velkendte landingsbane var den bedst opnåelige mulighed.

Landingsbanen, der blev bygget og brugt af Luftwaffe under krigen eksisterer stadig og kaldes på dansk "Jægerbanen".

Lancaster LL-950 styrtede ned nær en gård ejet af familien Vestergaard i landsbyen Vesterlund med tabet af hele besætningen. De blev begravet sammen i Esbjerg
den 27. maj 1944. Efter krigen betalte folk på egnen for at en mindesten kunne blive rejst på nedstyrtningsstedet. Katrine Vestergaard tog sig af mindestenen og skrev med pårørende til besætningsmedlemmerne i mange år.

Eduard Schroeder overlevede krigen og døde i Hamborg i 1991.

Jeg skylder en tak til mine danske venner Ole Kraul og Carsten Petersen for deres hjælp til at undersøge omstændighederne omkring tabet af Lancaster LL-950.

         B A PULLEN, Flight Sergeant, RAFA forbindelsesofficer og formand i RAFA København. (RAFA = Royal Air Forces Association)