Vi står her
ved en usædvanlig flot mindesten rejst i 1947 for de faldne fra
flybesætning, der styrtede ned her den 10. april 1944. Samme nat og også
efter minelægningsopgaver styrtede andre Lancasterfly ned ved
Jelling, i
Sejerø Bugt, ved Torrild,
Brande, Varde og
Filskov - og 2 i Nordsøen, så den
nat gik 9 fly med
63 flyvere tabt over dansk område.
44 af dem blev begravet i Danmark, 9 har ingen kendt grav, 9 blev
krigsfanger, men 1 lykkedes det for at komme fra Filskov og til Sverige med
hjælp fra modstandsbevægelsen.
LAN ME663 blev skudt i brand
omkring kl. 03.30 over Østjylland af en tysk natjager i 23.000 fods højde.
"Efter en undvigelsesmanøvre ned til 18.000 fod gav piloten
Peter Crosby
ordre til at forlade maskinen. Alle bekræftede ordren, da flyet i det samme
krængede over og først fladede ud i 6.000 fods højde. Piloten gentog ordren
og nu hastede det, idet flyet igen dykkede. Det brændte fra begge vinger, og
flammer slikkede hen langs kroppen, da det lykkedes agterskytten Stanley
Hodge at
slippe ud af tårnet. Han landede på en ejendom umiddelbart nord for
Bjerregaard, mens flyet fortsatte og eksploderede 1 km nord for Aale by."
(Fra Jens Thomsen,
Tørring)
"Vragdele blev spredt ud over et par kilometer. En vinge faldt ved
Aale-Mattrupvejen, og to motorer faldt på en nærliggende mark, hvor også et
par flyvere lå dræbt. Flykroppen havde pløjet sig ind i den sydlige ende af
Mattrup plantage, hvor man fandt endnu et par besætningsmedlemmer. Ved
otte-tiden stødte man langt inde i plantagen på den sjette flyver i nærmest
livløs tilstand. Det var navigatøren F/O Charles Edward "Ted" Suffren. På
sin vandpose havde han skrevet: "Kl. 3.40 angrebet
af jager, slynget ud af
flyet. Brækket ryggen. Hils min familie, Ted - kl. 5.10 smerter ulidelige."
(FT 90-104-24)
Fotografen fra Horsens
Folkeblad Gregers Hansen,
var hurtigt fremme ved nedstyrtningsstedet og fulgte med i ambulancen,
der kørte Suffren til Horsens sygehus.
Undervejs fik han vandposen,
så den ikke skulle falde i tyskernes hænder. Efter krigen forsvandt posen i
glemslens mørke. Fotografens søn, journalist Lars Gregers Hansen, Kolding,
fortalte i 1994 Ole Kraul i Horsens, at posen lå hos hans
mor. Ted Suffrens søster har siden fået posen tilsendt via den australske
ambassade.
Suffren
blev ført til sygehuset i Horsens, hvor man straks gjorde klar til en
operation. Tyskerne ankom dog kort efter og forlangte Suffren udleveret
omgående.
Det medførte højlydte protester fra de implicerede læger og
sygeplejersker. Men den stærkt lidende flyver blev ubarmhjertigt anbragt på
ladet af en lastvogn og
transporteret
til et tysk lazaret i Århus. En af
Horsens-lægerne måtte kort efter stille på den tyske kommandantur i Horsens,
hvor han modtog en særdeles kraftig reprimande for protesterne og det
saftige sprogbrug over for afhentningsholdet. Straks forlød det rygtevis i
Horsens, at Suffren var død efter den umenneskelige
behandling. Rygtet
fandt
vej til BBC, der den 19. april nævnte det i den danske udsendelse. Dette
afstedkom, at tyskerne som dementi så sig nødsaget til i
dagspressen at
indrykke et billede af Suffren, fotograferet i live på det tyske lazaret.
Nogle uger senere blev Suffren overført til Tyskland. Han døde den 16.
februar
1945 på et Luftwaffe hospital i
Bad Tölz, og idag ligger han
begravet på Durnbach kirkegård syd for München." (FT 90-104-24)
"Som nævnt landede
agterskytten Stanley Hodge med sin
faldskærm ved en ejendom nord for Bjerregaard. Han kom over Gudenåen ved
Åstedbro Kro og i
nærheden
af Rask Skov fik han kontakt med en skolepige,
som fik fat i en lærerinde, fru
Emilie Henriksen, Boring Skole. Hun kunne tale med flyveren. Han var
ikke særlig meddelsom og ønskede at begive sig mod Sverige. Når man kender
hans australske baggrund og tænker på de afstande, de har i hans hjemland,
forstår man måske meget godt, at han opfattede afstanden til Sverige som
meget kort. Så efter et måltid mad søgte han om aftenen videre. Desværre kom
han næste dag i
forbindelse
med forkerte folk. Det medførte, at han blev
taget til fange." (Fra Jens Thomsen, Tørring)
Efter krigen fik fru
Emilie Henriksen brev fra Hodge, og hun gjorde det til sin mission at
kontakte familiemedlemmer til de dræbte flyvere i årene efter krigen. Hun
blev
et bindeled og en vigtig drivkraft bag
mindestenen i Mattrup Skov (som vi står ved) og i hendes fotoalbums er
billeder af forældre, søskende og koner til flyverne.
Denne kontakt stod på
indtil hendes død, hvor Ole Kraul tog over - han drev mindet videre og var
mindst lige så energisk som Fru Henriksen.
Hele korrespondancen
mellem hende og flyverne ligger i store kasser på Frihedsmuseet i København,
hvor jeg har set dem, men meget andet fra hende gik videre til
Ole Kraul og
derfra til Kristian Zouaoui, som sendte mig et billede af det mest
bemærkelsesværdige hun har lavet.
Hun lavede et stort
korsstingsbroderi i 1965 til sig selv med 47 navne på flyvere, som mistede
livet i omegnen af Horsens. I 1966 lavede hun det samme igen til kirken
St. Clement Danes i London, selvfølgelig med noget af teksten på engelsk.
(Se Danske minder.) I
1970 lavede hun nok et broderi med de 47 navne. Det gav hun til
byen
Horsens, hvor det blev hængt op i byrådssalen i det gamle rådhus i
Søndergade 26, der nu rummer
Byarkivet i Horsens og
Turistinformation. Hun døde i 1972.
Et fantastisk arbejde hun
fik lavet! Jeg kan slet ikke noget med korssting, men jeg kan lave noget på
internettet.
Jeg lægger
denne krans fra
Hjemmeværnet for at mindes de flyvere, der mistede livet under krigen og
for at vise, at de stadig huskes her i 2011 mange år senere. |