Bøgballe - Tale af Anders Straarup den
4. maj 2011
In English
Opdateret:
10. maj 2011
Se
Fotos og Om mindeceremonier. Taler i
Korning, Bøgballe og
Aale. Horsens Folkeblad: Tak til de allierede flyvere se foto
og tekst.
![]() Dette
Stirling fly
(STI BF506
- Bøgballe)
styrtede ned den 21. april 1943 kl. 03.00 omkring 150 m inde
på marken
her bag os. Det var i brand, da det styrtede ned En Lancaster (LAN W4330 - Vestbirk) styrtede samme nat kl. 03.12 ned ved Vestbirk, hvor alle 7 mand blev dræbt. Kl. 03.26 nødlandede en Stirling (STI BF476 - Kragelund Fælled) omkring 1 km syd for, hvor vi står nu. Jeg har billeder fra landingsstedet. Alle 7 flyvere blev taget til fange af tyskerne, men Horsens Folkeblad nåede at få dem fotograferet. Hvad var
det for et togt, de var på?
Flyvehistorisk Tidsskrift skriver: 13
Lancasters, 8
Halifax og 9
Stirlings (altså 30 fly) gik
tabt
på grund af flak eller angreb fra tyske natjagere. (Se
Stettin+Rostock
April 1943.) Ved Halskov
lige sydøst for hvor Storebæltsbroen når Sjælland styrtede der samme nat en
stor Halifax bombemaskine ned (HAL
DT628).
Bombelasten sprængte maskine og besætning i stumper og
stykker. Jeg har gjort meget ud af det fly, fordi besætningsmedlemmerne er
begravet som ukendte på Bispebjerg Kirkegård i
København. Efter en beretning havde tyskerne drukket tæt for at fejre
Hitlers fødselsdag, og de larmede meget. De fik virkelig skudt meget mod de
fly, der kom i nærheden. Dagen efter var en pige på 17 år med sin ven, en
reserve-politibetjent, i området.
D. Hansen skrev bl.a. til mig: Afrevne menneskedele lå spredt rundt
omkring. Det mest makabre var at soldaterne gik og sparkede fodbold med
hovederne af de omkomne mennesker. Jørgen
Bech Nielsen: Jeg så at P.K. Justesen kørte med en hestevogn og
læssede ligene op på vognen med en fork. De lå jo spredt overalt. Hvis det lykkes for mig at få Commonwealth War Graves Commission med på at flyverne i Bispebjerg er fra det fly og at det var HAL DT628, så skulle der være baggrund for at de 7 sten for ukendte kan blive erstattet af 8 headstones med navne! Man havde bare gættet på, at der var 7 flyvere, for det plejede der at være i en Halifax. Det er en lang beslutningsproces, og sidst jeg hørte til det, var der 80 uafklarede sager i bunken i England! Normalt skulle flyverne klare 25 togter, og så ville de blive overført til anden tjeneste uden direkte kontakt med fjenden. Lester Schrenk, som jeg jævnligt taler med over Skype, fortæller at i 1944 var 21 togter rekorden han kendte til - og det fly blev skudt ned, så alle omkom på togt 22! Vi kan ikke alene være
taknemlige for at de unge mænd kæmpede mod tyskerne, vi kan også have dyb
respekt for at de blev ved med at flyve trods de store tabstal. |