Patrick J. Moloney Updated: 15 JAN 2022 Airman: v999007.htm Surname: Moloney Init: P J Rank: P/O Service: RAF Sqdn: 161 P_link: p379r.htm Plane: STI LK 238 Operation: Drop in DK Crash_site: Near Vemb Crash_d: d071044 Buried_d: v999 C_link: v999.htm At_Next: EVD
"På vej til to jyske modtagepladser med
våben til den danske modstandsbevægelse nedstyrtede et Stirling fly natten til
den 7. oktober 1944 på gården Stamphøjs
Se mindesten netop
her ved hegnet, hvor Philp blev gravet ned af den tyske værnemagt.
Det er ca. 300 m nord for Skalstrupvej 14, 7570 Vemb, ca. 700 m nord for Efter nødlandingen klarede et hold med Pilot
Officer (Flight Engineer) L.N. Flower, Flight Lieutenant (Navigator) Richard Gee, Pilot Officer (Air Gunner) P.J. Moloney
Flower fortalte i 1986, at de 4 flyvere løb fra
det brændende fly gennem mørke og ukendt terræn til en skovbevokset høj (mest
sandsynligt
her omkring 7 km mod NØ i fugleflugtslinje), hvor de tilbragte natten. Næste
morgen tog de chancen og sendte den hårdt sårede Flower til den nærmeste gård,
Overgaard (her
- nu Nordenbjergvej 11, 7660 Bækmarksbro) tilhørende Maren og Martin Madsen.
Flower blev hjulpet af en række danskere, inden han kom til Sverige. De 3 andre
flyvere fortsatte gennem Et ugeblad brugte mange sider på at fortælle historien, desværre med mange frit opfundne detaljer for at gøre den mere spændende. Det står fast, at Gee, Woodham og Moloney (i uniform for at være sikre på krigsfangestatus) blev set ved Hornslet af landinspektør Schrøder, som kendte de rigtige mennesker. Flyverne blev holdt skjult, fik lægehjælp og blev transporteret ud af Danmark. (Kilde: Thomas Schrøder) Andrew Moloney, søn af P/O P.J. Moloney, fastslår at de 3 blev delt op og sendt til forskellige sikre huse. Moloney blev sendt til Århus, hvor rådhusforvalter Halding skjulte ham i kælderen. De blev bragt sammen igen, kom med tog til Grenå, blev overført til en fiskerbåd og kom i rum sø over på en svensk båd (31. oktober / 1. november 1944). Moloney fik et svensk visa dateret 1. november 1944. Fra Sverige fløj de tilbage til England den 8. november 1944 sammen med Flower, der var kommet til Sverige før dem. Fra STI LK 238 er 1 flyver begravet i Gørding, 2 blev taget til fange og 4 nåede Sverige med hjælp fra modstandsbevægelsen. 7 flyvere. On its way to two drop zones in Jutland with weapons for the Danish resistance movement STI LK 238 crashed on the night before 7 October, 1944 into a field of the farm Stamphøj in the parish of Gørding. A perished member of the crew, R.F. Philp from Queensland, Australia was found at the wreck. (Source: FAF) See the memorial
stone just
here at the hedgerow, where Philp was dug down by the German
Wehrmacht. It is about 300 m north of Skalstrupvej 14, DK-7570 Vemb, After the emergency landing a team with Pilot
Officer (Flight Engineer) L.N. Flower, Flight Lieutenant (Navigator) Richard Gee, Pilot Officer (Air Gunner) P.J. Moloney
In 1986 Flower told Martin Hansen that the 4
airmen ran from the burning plane through the darkness and the unknown terrain
to a wooded hill (most likely
here about A magazine used many pages to tell the story,
unfortunately with many details of their own invention to make it more exciting.
It is a fact that Gee, Woodham and Moloney (in uniforms to ensure a
POW-status) were seen at Hornslet by chartered surveyor Schrøder, who knew the
right people. The airmen were hidden, had 1 airman from STI LK 238 is buried in Gørding, 2 became POWs and 4 evaded to Sweden with help from the resistance movement. 69 perished airmen from this and 14 other planes
are commemorated on the Memorial Plaque in Rebild.
They lost their lives on flights with weapons
to the |