Angreb på Aalborg, Fliegerhorst Aalborg West, 13 AUG 1940 English: Aalborg Airfield 13 AUG 1940 Updated: 09 JUN 2022
P_link | Plane | Operation | Crash_d | Crash_site |
p014.htm 1 | BLE T1933 | Attack DK | d130840 | Restrup Enge |
p015.htm 2 | BLE R3800 | Attack DK | d130840 | Limfjorden |
p016.htm 3 | BLE R2772 | Attack DK | d130840 | Off Egholm |
p017.htm 4 | BLE R3821 | Attack DK | d130840 | Aalborg West |
p018.htm 5 | BLE R3829 | Attack DK | d130840 | Torpet Kær,Vadum |
p019.htm 6 | BLE R3904 | Attack DK | d130840 | At Aabybro. 2km E |
p020.htm 7 | BLE T1827 | Attack DK | d130840 | At Kaas, 2 km E |
p021.htm 8 | BLE R3802 | Attack DK | d130840 | At Kaas, 2 km E |
p022.htm 9 | BLE T1934 | Attack DK | d130840 | Tranum Klit |
p023.htm 10 | BLE R3913 | Attack DK | d130840 | Tranum Klit |
p024.htm 11 | BLE T1889 | Attack DK | d130840 | Near Vust |
Fra Helge William Gram: Skudt ned over Danmark
1940-45 (Frihedsmuseets
Forlag) kapitel 2, Angrebet på Aalborg Flyveplads. Under tyskernes to måneder lange felttog i Norge
havde flyvepladsen været af uvurderlig betydning. Nu skulle udbygningen sikre
dens brugbarhed i det forestående RAF havde allerede fra april rettet et antal
angreb på pladsen, men uden større virkninger og med begrænsede tab. 5 fly under
fem forskellige angreb. Den 8. juli Ved angrebet 13. august skulle bomberne - hvis
muligt - kastes fra 7 km højde. Angrebet skulle søges gennemført, hvadenten der
var et skjulende skydække eller ej. Styrken blev ført af Wing Commander
Lart.
Han havde kort forinden med godt resultat ført et tilsvarende angreb mod en tysk
flyveplads ved Leeuwarden i
Holland. Ved passage af kysten forsvandt det hidtil beskyttende skydække. Alligevel besluttede Wing Commander Lart at fortsætte mod Aalborg i de to kilometers højde, som strækket fra over Nordsøen var fløjet i. Indflyvningen ved Søndervig var straks blevet observeret af en tysk luftmeldepost. Den tyske flyvekontroltjeneste i Århus blev omgående underrettet og Aalborg blev varslet om forventet engelsk angreb. Samme dag var 25 tyske dagjagere blevet overført
til Jever til eskortetjeneste for tyske bombefly mod England. 9 stk.
Messerschmitt 109 var imidlertid netop
A-flightens seks fly slap gennem flakskytset og fik kastet deres bomber. Da B-flighten omtrent et minut senere fulgte efter, havde flakskytset skudt sig ind. Kl. 12.17 styrtede 1. T 1933 brændende ned (her) på Restrup Enge. Parfitt, Youngs og Neaverson blev dræbt. To minutter senere styrtede 2. R 3800 ned (her) ved den tyske vandflyveplads. Syms og Wright reddede sig med faldskærme. Turner blev dræbt i flyet. Tre minutter senere styrtede
3. R 2772 ned
(her) ved
Egholm. Maskinen blev knust mod store sten. Mirakuløst overlevede
Blair, Magrath
og Greenwood, omend alle tre Omtrent samtidigt styrtede
4. R 3821 ned
(her) på selve
flyvepladsen. Flyet eksploderede. Hale,
Oliver og Boland dræbtes alle tre.
5.
R
3829 styrtede ned (her) øst for
Både for A og B flighten er efterfølgende anført i hvilken rækkefølge flyene gik tabt samt ved hvilken lokalitet, de styrtede ned.Google Map p014-024 (Kilde:Ole Rønnest) Så snart A-flighten var ude af flak-bæltet faldt de 9 tyske jagere over den. 6. R 3904 blev ramt først og styrtede ned (her) ved Aabybro. Newland, piloten, reddede sig i faldskærm. Ankers og Turner omkom i flyet. Ved Kaas faldt næsten samtidigt
8.
R 3802 (her) og
7. T 1827 (her).
Fra det første reddede Ellen og Dance sig med faldskærm, mens
Davies omkom i
flyet. I T 1827 Ude ved Klithuse ramtes
10. R 3913. Hverken
Wigley,
Patchett eller Morrison slap ud af flyet
(her). Omtrent sammesteds styrtede Lart´s fly
9.
T 1934 (her). Hverken han
For de tretten overlevende englændere drejede det
sig om at søge helbredet genvundet og overleve næsten fem års krigsfangenskab. I
november 1941 lykkedes det John Bristow indlagde sig uforglemmelig beundring
ved gennem alle årene at magte at fremstille primitive radioer, så krigsfangerne
kunne følge den militære udvikling Fra en krigsfangelejr i Tyskland brugte
Bill
Greenwood tid til at skrive til en filmstjerne i Hollywood. Se
Keeping the
spirits up - POW mail. Ole Rønnest fortæller i sin bog Den dømte
eskadrille historien med mange detaljer, kort og fotos. Den tyske leder af
byggeriet på flyvepladsen, Karl Bruns, bedømte skaderne på flyvepladsen som
ganske ubetydelige. Han spurgte en af de tilfangetagne flyvere, der havde fået
kaffe, cigaretter og whisky fra Major Seebohm: "Er De Den dømte eskadrille er en af de bøger, der fås på Forsvars- & Garnisonsmuseum Aalborg. Se også Slaget om England. Nogle få links på engelsk:
|