Natligt
luft-drama Modtaget fra
Gunnar Hounsgaard
In English 12
SEP 2011 Propel fra
HAL LL235 23 APR 2010 set efter
kransenedlægning.
HAL LL235 styrtede ned omkring
her ved Tranerodde den 23. april 1944. Se Monument
rejst
her.
Artikel fra Jydske Tidende 30. april 1972:
Natligt luft-drama ved den alsiske kyst
Sønderborg-sportsdykkere har bidraget til opklaring
af, hvad der skete
ud for Traner-odde for 28 år siden
Af J. Vaupell Christensen
HAVET SLETTER alle spor - skrev den engelske
forfatter Nicholas Monsarrat for en del år siden, dengang tilnærmelsesvis
sandhed, men takket være vor tids effektive svømmedykkerudstyr er det i dag
muligt, for de mennesker, der dyrker denne sport, at bevæge sig
over
havbunden og iagttage resterne af en svunden tid. Det kan være minder fra
stenalderen, men det kan også være ting, der
tavst beretter om de senere
kriges store dramaer.
Medlemmer af Sønderborg Sportsdykker Klub fandt
i efteråret 1967, på bunden af Lillebælt,
et par
hundrede meter ud for Traner-odde Fyr på Als,
forskellige dele af et stort fly fra den sidste
verdenskrig. Det blev ret hurtigt klarlagt, at det drejede sig om et
firemotoret, allieret
fly, der efter luftkamp var
styrtet i havet en forårsaften i 1944. Samtaler med lokale beboere gjorde
det også
klart,
at der kun havde været én overlevende, men derudover
var der ingen,
der rigtig vidste noget
om, hvad der egentlig var sket.
En efterforskning, bistået af mange mennesker,
såvel private som hjælpsomme folk hos myndig-hederne, bragte historien om et
flys endeligt ved den alsiske kyst for dagens lys.
En historie ikke anderledes end tusinder lignende
tilfælde i Europa og Asien i disse år fra 1939
til 1945, men dog
en, der
foregik her, hvor vi daglig færdes.
Flight Lieutenant
E. N. (Ted)
Thompson fra Royal Air Force var ikke nogen
nybegynder i sit
job som
bomberpilot, da han mødte sin skæbne over Als. Han havde fløjet
mange operationer med sin
Halifax Mk-II maskine,
og den sidste tur han tog med den - fem uger før styrtet
ved Traner-odde,
blev også den sidste for et par
at hans besætningsmedlemmer.
Den
16. marts 1944 deltog Thompson og hans
besætning i en operation over Frankrig, og
her
blev deres fly ramt så voldsomt, at to af
maskinens i alt syv mand blev
såret,
den ene så hårdt, at han døde, mens flyet endnu var over Frankrig,
den anden blev
ramt i ansigtet. Thompson traf et hurtigt valg,
og bestemte
sig til at prøve at
nå
tilbage til England med det beskadigede
fly. Han ville have
den sårede til behandling på
et engelsk
hospital, og han ville
have sin omkomne kammerat hjem, så
denne kunne
komme til at hvile i engelsk jord. Intet ville
have været lettere for Thompson end at vælge at nødlande flyet i Frankrig,
og
gå i fangenskab, for derfra
senere at
kunne vende hjem, men Thompson traf
sit valg for at redde kammeraterne, og kom derved
til
at gå fra asken og i ilden fem uger senere. Thompson kom godt
hjem
med
det ødelagte fly, og for denne præstation modtog han kort tid efter
den engelske orden,
Distinguished Flying Cross.
Thompson og de fire
resterende af den gamle besætning fik nu to nye mand, nemlig pilot officer
McClelland og flying officer Robbins — og
var så klar til aktion igen.
Den
ødelagte maskine blev erstattet af en
Halifax Mk-V, en nyere version af den
velkendte flytype, men dog i det store og hele
identisk med Thompsons gamle f!y.
Hvor mange ture de tog
med det nye fly, ved vi ikke, men vi ved, at den 23.
april 1944 fik Thompsons Squadron til opgave at droppe miner i
Østersøen, helt nøjagtigt
på positionen 54.48 N og 12.42 Ø, et område syd for
Møn. Men Thompsons fly nåede aldrig Østersøen, og andre af de deltagende fly
måtte også ned på turen over Danmark.
Thompson startede fra
sin base i England kl. ca. 20 den 23. april, og satte kursen over Nordsøen
for via Sønderjylland, at gå ud over Østersøen. Men Luftwaffe var på tæerne
den aften. De engelske flys radar-warning systemer fortalte hurtigt
besætningerne, at tyske natjagere søgte dem, og et af de fly, hvori
alarmen lød, var
Thompsons. En
Messerschmitt Bf-110-jager fra NJG-3 fangede Halifaxen et sted vest for Als, og en luftkamp mellem de to
begyndte, en kamp, der endte med, at Halifaxen brød i brand, og over
Svenstrup By blev ramt af en eksplosion. Flyet styrtede i
Lillebælt ca. 200 meter nordøst for Traner-odde Fyr (her) den 23. april 1944
klokken 23.20.
Observerede styrtet
Fra Torup Strand observerede fisker Chr. Hansen
styrtet, og han sejlede straks ud med sin båd for om muligt at hjælpe. Han
hørte råb om hjælp ude over havet, og
det lykkedes ham, trods mørket, at
finde den eneste overlevende fra styrtet, nemlig
sergeant D. Harris. Ifølge Harris var endnu en af
besætningen kommet fri af flyet,
men
den pågældende drev væk i mørket.
Harris var forkommen af opholdet i det kolde vand, og i en tilkaldt
ambulance ville man føre ham til hospitalet i
Sønderborg.
Daværende politibetjent Hans Lind fra stationen i Sønderborg,
der var kommet til stede, tog med Harris i
ambulancen. Men soldater fra den tyske garnison i
Sønderborg
var på vej mod Traner-odde, og de stoppede ambulancen ved Bro, og Harris blev ført til
Sønderborg Kaserne. Politibetjent Lind måtte gøre Harris
følgeskab
til
kasernen,
da tyskerne havde
havde lidt svært ved at forstå den iver,
der havde været for at få Harris på hospitalet, i stedet for at udlevere ham
til de tyske
myndigheder. Lind fik
dog lov at gå
efter en times forløb.
(Tilføjelse af Gunnar Hounsgaard på avisudklippet: Agergård, Danfoss bar ham
på skulderen i vand til skulderen ind på stranden.)
Harris videre skæbne fortaber sig i det dunkle.
Det har ikke været muligt at spore ham, men chancen for, at han er kommet
godt hjem i 1945 er dog til stede.
(D.M.M. Harris er opført i Air
Force PoWs 1939 to 1945 som fange i L6 -
Stalag Luft VI
Heydekrug - Stalag Luft 6
- Stalag
Luft 6 POW Camp. AS)
Thompson blev fundet den 27. april i vandet ved
nedstyrtningsstedet; og sergeant Redall blev
fundet den 31. maj, på stranden ved Himmark. De blev begge begravet i
Aabenraa. McClelland drev i land ved Assens, og flight sergeant
Harvey ved
Fåborg, og de blev begravet i disse byer.
Sergeant Armstrong blev aldrig fundet, og
Robbins officielt heller aldrig. Forskelligt tyder dog på, at
Robbins drev i land ved Havnbjerg Skov og herfra begravet i
Aabenraa som uidentificeret. Tankeløse mennesker havde i deres iver efter
souvenirs fjernet hans identifikationsmærker.
Dele at vraget blev straks hævet efter
styrtet, inkl. de ombordværende miner, men
havbunden ud for fyret er i dag oversået med vragdele fra det store
fly - tavse
minder
om dramaet en
forårsaften i 1944 ud for den alsiske kyst. Sportsdykkerne
har efterhånden aflagt
talrige besøg ved vraget, og har for nylig hentet et af flyets
store
propelblade op fra stedet. Propelbladet er nu indlemmet i den samling af
genstande, dykkerne har opstillet i og uden for
deres klubhus på havnen ved Verdens
Ende, Sønderborg. (Propelbladet blev hentet op fra havbunden den 9. april
1972. Foto
af propellen i 2010 er fra Stevning Skole på Als. AS) |