| 
 HAL BB378 var på 
SOE-mission, da flyet 11. december 1943 
nødlandede mellem Ugerløse og Store Merløse 
her, 
overblik 
her nordøst for Bonderupgaard, Bonderupvej 148, 4370 Store Merløse.  Position 
fra David Barry baseret på en detektorsøgning iværksat af
Holbæk Museum - se rapporten På sporet af Halifax BB378 (pdf - 44 
sider) af David Barry,
Kalundborg Arkæologiforening, (støtter bl.a.
Museum Vestsjælland) modtaget 27 FEB 
2015.
 Se hvad der skete efter styrtet 
og se den lange beretning Mission til Sjælland 
fra F/O C.W. Fry
og danske kilder om 3 officerer fra HAL BB378 på 
Sjælland. Se også NORDVESTNYT lørdag 
28. december 2013: Jørgen Juul om RAF fly skudt 
ned over Bonderup - og mere (pdf) 70 år efter styrtet. Besøg af Atkins.
 Den korte version:
 "Den var kort før kl. 02.00 skudt i brand af en 
tysk Ju88 over Sjællands højeste punkt Gyldenløveshøj 
(126 m,
her) , hvor chefen for 
SOE i 
Danmark Flemming B. Muus skulle være sprunget ud med faldskærm. Nødlandingen 
forløb perfekt, og få minutter efter stod alle 9 ombordværende uskadte på 
Bonderupgaards marker og så på det brændende vrag. De allierede flyvere blev 
inddelt i to hold på henholdsvis 3 og 5 mand, der skulle søge i udpegede 
retninger efter hjælp fra lokalbeboere, mens Muus selv fortsatte alene mod 
København. De 3 officerer kom hurtigt i kontakt med personer med nær tilknytning 
til modstandsbevægelsen, og få dage efter var de udskibet til Sverige. De 5 
underofficerer gik det knapt så godt. Søndag den 13. december gik de ind hos en 
gårdejer i Ølsted (her) ved Frederikssund. Gårdejeren ringede øjeblikkelig til det 
danske politi og herfra blev den tyske værnemagt underrettet. I løbet af natten 
blev de 5 flyvere afhentet og overført til Høvelte Kaserne (her)." (FT 88-35-18)
 
 Lost Bombers havde mere - en 
anderledes historie om de 5 befalingsmænd baseret på rapport fra Pilot, F/Lt A. 
C. Bartter:
 W/O F. Turvil, såret. (Ingen yderligere detaljer.) De 4 stregbefalingsmænd tog 
afsted i østlig retning og kom i fangenskab. Sgt N.Anderson blev interneret i 
Lejr 4B,
 PoW No. 267429, med F/S B.H.Atkins PoW No.267430, som først havde været på flugt 
til de blev forrådt af en dansk landmand.
 Sgt S.G.Smith, PoW No.267479 og F/S W.R.Riggs blev taget til fange i København 
den 13 Dec 1943, PoW No.267473. 8 flyvere.
 
 HAL BB378 was on a 
SOE-mission, when the plane on 11 
DEC 1943 crash landed between Ugerløse and Store Merløse 
here, 
overview 
here
northeast
of
Bonderupgaard, Bonderupvej 148, 4370 Store Merløse. 
 
Position from David Barry based on a metal detector survey 
initiated by Holbæk Museum, see
the report On the trail of Halifax BB378 (pdf 
- 44 pages) by David Barry,
Kalundborg Arkæologiforening, (supports 
Museum Vestsjælland) received on 27 FEB 2015.
 See AN ANNIVERSARY in 2013 (based on
article in the
NORDVESTNYT - provided by 
Nigel Atkins) in
Newsletter Spring 2014.
 
 See what happened after 
the crash and see the long account
Mission to Sjaelland from F/O C.W. Fry and 
Danish sources about 3 officers from HAL BB378.
 The short version:
 "Shortly before 02:00 it caught fire when attacked by 
a German Ju88 over the highest point of Sjælland, Gyldenløveshøj 
(126 m,
here), where the 
chief of SOE in Denmark was to bail out with his parachute. The crash landing 
was perfect, and few minutes later all 9 on board stood unharmed in the fields 
of Bonderupgaard, watching the burning wreck. The allied airmen were divided in 
two teams of 3 and 5 airmen, who were to go in directions pointed out to them 
to seek help from local residents, while Muus himself went on alone towards 
Copenhagen. The 3 officers quickly got in touch with people with close ties to 
the resistance movement, and they were sailed to Sweden a few days later. The 5 
NCOs did not have the same luck. On Sunday 13 December they went in to a farmer 
in Ølsted (here) at Frederikssund. The farmer immediately called the Danish police, and 
the German Wehrmacht was informed. The 5 airmen were fetched during the night 
and transferred to Høvelte Barracks (here)." (FT 88-35-18)
 Lost Bombers had a different 
story about the 5 NCOs based on the report by Pilot, F/Lt A. C. Bartter: W/O F. Turvil, injured. (No further details.)
 The four NCO's set off in an easterly direction and into captivity. Sgt 
N.Anderson was interned in
Camp 4B. PoW 
No.267429, with F/S B.H.Atkins PoW No.267430,
 who had initially evaded until betrayed by a Danish farmer, Sgt S.G.Smith, PoW 
No.267479 and F/S W.R.Riggs, captured in Copenhagen 13Dec43, PoW No.267473.
 
 See
No. 138 Squadron - Wikipedia 
* 
Roll of Honour, Tempsford 
* 
Tempsford Special Duties Squadrons 
* 
A History of Tempsford Airfield *
 
p247MACR
 Halifax *
Halifax Print *
Halifax - Bless 'Em All
*Halifax-BC 
	Museum.Canada *
	
	Halifax-RAF Museum *
	
	Halifax-The Yorkshire Air 
	Museum
 Halifax II BB378 NF-D took off 
from RAF Tempsford at 
2150 hours on 10 DEC 1943. (Source: 
Aircrew Remembered has
 
this)   
8 airmen.
 |