Merlin - Avro Lancaster 2
Erklæringer
Statements Updated:
13 OCT 2016
![]() Nogle ting jeg mener at kunne se: - Merlin-motoren er temmelig intakt. Jeg kan ikke se om den er Rolls-Royce eller Packard. Den blev sat ind i alle Lancasters bortset fra Mk II, der havde Hercules motorer. - Udstødningen er typisk Lancaster. Jeg kender ikke andre fly med dem. Samme slags som i den foregående bestemmelse af et Lancaster-fly, husker du det? - Propelbladene ser ud til at være kantstillet. Deres stilling kan minimere bremse- effekten efter motorstop. - Noget af den bageste del af spidsen af propellens næse hænger stadig ved, ligner meget Lancaster. Ved styrt med høj fart bliver de sædvanligvis ødelagt. - At koble en motor til et fly er altid vanskeligt, næsten umuligt. Meget tit blev motorer skiftet i forbindelse med vedligeholdelse. Veteran Lester Schrenk pegede på at navnet Maytag i foto 4 er vigtigt. Se Maytag - Company History med disse linjer: "Under Anden Verdenskrig producerede Maytag ikke længere vaskemaskiner. I stedet koncentrerede man sig om krigsindsatsen. Fra 1941 til 1945 lavede man designforbedringer på og fremstillede specielle komponenter til militærfly. Disse dele blev brugt i 16 forskellige typer af kampfly - - -." Mine spørgsmålt til indlysende kilder i USA er til nu ikke blevet besvaret. Den 30 AUG pegede RAF Museum i London på at tilgængelige "overflytningskort" kun nævnte motortypen og ikke nogen numre på motoren. Yderligere information om Lancaster-fly vist i Ringkøbing i FLYVERE I NATTEN: ED709 (6) og R5905 (4) havde Merlin XX motorer - se links på engelsk - mens ED620 (5) med Merlin 28 og LM479 (12) med Merlin 38 havde motorer produceret i USA - se en række links på engelsk, også i næste afsnit. Thijs Hellings fandt mere: "Continental Motors byggede et nyt fabrikskompleks i Muskegon, Michigan i 1942, til at begynde med for at bygge Pratt & Whitney R-1340 motorer til North American T-6 avancerede træningsfly. Da denne kontrakt var opfyldt, omstillede Continental sig til Merlin produktion og brugt nogle af Packards underleverandører til større støbte artikler som hoved, cylinderrække og krumtaphus. Interessant nok var en af de vigtigste leverandører af støbte artikler Maytag Vaskemaskiner. Maytag kvalificerede sig til dette arbejde med deres brede erfaring med store komplicerede aluminiumsstøbninger, som i stor udstrækning blev brugt i deres vaskemaskiner fremstillet før krigen. Dette forklarer øgenavnet, som P-51 fik under Anden Verdenskrig som "Maytag Messerschmitt." Continentals produktion kom op på næsten 1.000 motorer. Se også fotos af Ophæng til Merlin motor fra en Lancaster. Den 20 SEP 2016 svarede inspektøren fra Rolls-Royce samlingen: "Desværre kan der ikke på billederne ses nogen særlige numre på motoren til at bekræfte dens identitet. Imidlertid var Maytag en underleverandør, der lavede dække til motordele og andet under Anden Verdenskrig. Ked af at vi ikke kunne hjælpe yderligere." 19 SEP 2016 afsendte arkivaren fra SMITHSONIAN INSTITUTION National Air and Space Museum et brev: "Vi kan ikke give nogen oplysninger om netop det fly, som denne motor måske stammer fra. Jeg prøvede at finde numrene (808722 eller 608722) i vores kataloger med dele til Packard Merlin, men det kunne jeg ikke." Detaljer om Maytag blev venligt vedlagt i kopi. |
|