Den 18. maj 1942 kl. 01.57 styrtede
STI R9320 i Østersøen
(måske omkring
her) i
forbindelse med minelægning i den sydlige del af Øresund, omkring
her.
Flyvehistorisk Tidsskrift skriver:
"60 fly foretog mineringer ved de frisiske øer samt i den vestlige del af
Østersøen. 5 Stirlings og 2 Wellingtons gik tabt. Under indflyvning til
selve mineringsområdet
blev flyet ramt af flak fra
»Wache Rödby« (49 skud), »Wache Kappel« (25 skud) og »S-Hafen Rödby« (50
skud), hvorefter det styrtede ned nogle km SV for Rødby.
De 5 overlevende
blev om morgenen observeret drivende i en gummibåd, og en dansk fiskekutter
fra Langø (her) samlede dem op. Fra Rødby
(her), hvor man havde observeret
redningsaktionen, gik en dansk minekutter under ledelse af marineløjtnant
Munch Nielsen ud og tog englænderne med i havn. Da nogle af dem var såret,
blev en læge og en ambulance tilkaldt.
I ventetiden fik de kaffe og snaps, og der udspandt sig en længere
diskussion mellem marineløjtnanten og den tyske
værnemagt, før flyverne blev
udleveret til tyskerne." (FT 86-87-5)
Se
Minelægningsområder *
p082MACR *
Short Stirling.
(Antallet af skud kan kun være affyrede skud ud fra tyske rapporter. Antallet af
træffere må være meget mindre!)
"Stirling Mk. I R9320 blev ramt af flak ved
Rødby (her)
og Kappel (her)
og styrtede i Fehmern Bælt (måske omkring
her).
5 overlevende i en gummibåd blev samlet op
af en dansk fiskekutter og senere overført til en dansk minestryger. Siden
minestrygerens chef insisterede på alene at overgive flyverne til dansk
politi, blev han af en Unteroffizier truet med magt for at imødekomme det
tyske krav. Sagen medførte spændte relationer mellem tyske og danske
myndigheder." (MACR -
Rapport om savnet besætning) Se også
En sømilitær umulighed i
Flådens historie.
"Sgt G.D.Anderson blev interneret i lejrene L1
Barth / L6 Heydekrug / 357 Thorn/Fallingbostel. Sgt G.Grant i lejrene L3
Sagan / L6 Heydekrug / 357 Thorn/Fallingbostel med F/S G.H.R.Woodhouse,
Sgt R.J.Nason og Sgt R.H.P.Waite." (Lost Bombers)
2 flyvere fra
STI R9320 har ingen kendt grav. 5 flyvere blev
ført til
Tyske krigsfangelejre.
7 flyvere.
On 18 May 1942 at 01:57
STI R9320 crashed into the Baltic Sea (maybe about
here) in
connection with a minelaying operation in the Øresund, about
here.
(Danish) Aviation Historical Review writes:
"60 planes were on minelaying operations at the Frisian Islands and in the
western part of the Baltic Sea. 5 Stirlings and 2 Wellingtons were lost. On its
way to its
target this plane was hit by flak from »Wache Rödby« (49 shots), »Wache Kappel« (25 shots)
and »S-Hafen Rödby« (50 shots). Then it crashed some kilometres
south west of Rødby. In the morning 5 survivors were observed drifting in a
dinghy, and a Danish fishing cutter from Langø (here)
picked them up. The rescue
operation had been observed from Rødby (here)
and a Danish minesweeper commanded by Navy Lieutenant Munch Nielsen sailed out
and took the Englishmen
back to the harbour. An ambulance was called, as some of them were injured. In
the wait they were treated with coffee and snaps, and there was a rather
long discussion between the Navy Lieutenant and the German Wehrmacht before the
airmen were handed over to the Germans." (FT 86-87-5)
See
Minelaying areas.
(The number of shots can only be shots fired according to German reports. The
number of hits must be far less!)
"Stirling Mk. I R9320 was hit by flak at Rødby (here)
and Kappel (here)
and crashed in Fehmarn Belt
(maybe about
here). 5
survivors in a dinghy picked up by
Danish fishing boat and later transferred to Danish minesweeper. Since the
commander of the minesweeper insisted on handing over the airmen to Danish
police,
only he was threatened forcibly by an Unteroffizier to comply with the German
demand. The matter caused strained relations between German and Danish
authorities." (MACR - Missing Air Crew Report) See also
Danish Navy left without any military options in
Danish Naval History.
2 airmen from
STI R9320 have no known grave. 5 airmen were
taken to
German POW-Camps.
See No. 149
Squadron RAF - Wikipedia *
Stirling * p082MACR Stirling I R9320 OJ-S took off from
RAF Lakenheath
on 17 MAY 1942. (Source: Aircrew
Remembered has
this.) 7 airmen.
|