Om Mosquito NS906 styrtet i Gribskov             In English                            Updated:  10 MAR 2021

Fra Michael H. Ahlström til www.airmen.dk d. 5/11 2009 om MOS NS906, links tilføjet:       Se Google Map p377 Mosquito NS906 og Mosquito fotos.
Gennem Kampe Til Stjernerne, Et flystyrt i Gribskov 1944 

Om eftermiddagen, den 30. september 1944, havde Royal Canadian Air Force 418. eskadrille fire Day Ranger missioner til Tyskland, Østrig og Danmark.
Missionen til Danmark, som blev udført af to Mosquito-jagerbombere, fik katastrofale følger for det ene fly og dets piloter.

De to fly var TH-W, NS906 med Flight Lieutenant R. H. Thomas som pilot og Flying Officer G. J. Allin som navigatør samt TH-S, HJ821 med Flight Lieutenant
H. E. Miller som pilot og Sergeant W. Hooper som navigatør. Klokken 15.25 dansk tid lettede de to fly fra en flyveplads i det østlige England. Deres mål var at
nedskyde og/eller ødelægge så mange tyske fly som muligt ved flyvepladsen ved Grove (Fliegerhorst Grove - Karup - her), flyvepladserne ved Aalborg (Aalborg
West, Rødslet, fotos her, nu Aalborg Lufthavn her - og  Aalborg Ost, her, se mere her og fotos her) og Københavns Lufthavn, Kastrup (her).

Ved Aalborg kom de to fly i kamp med en tysk jagermaskine, som blev skudt ned. Herefter fløj de ned over Sjællands Odde (her) til tæt ved Hvalsø (her) på
Midtsjælland, hvor de angreb lokomotivet til et passagertog. Flyene fortsatte nu i en bue ud over Køge Bugt (her) og ind over Københavns Lufthavn. Da de kom
ud over Øresund, blev de beskudt med antiluftskyts fra Flakfortet (her) og Middelgrundsfortet (her). Maskinerne fortsatte nu i fuld fart op gennem Øresund og
svingede ind over Nordsjælland omtrent ved Espergærde (her). Piloterne på de to maskiner, var i radiokontakt med hinanden, da de fløj over Esrum Sø (her).
De var ikke blevet ramt af luftværnsilden. Et minut senere ramte den ene Mosquito med Thomas og Allin to høje træer tæt ved Gribskovlejren (her). Venstre
haleplan blev revet af og flyet styrtede til jorden (Mindesmærket er her ved nedstyrtningsstedet).

Lidt senere, noterede Miller og Hooper, at de ikke kunne få radiokontakt med eller se NS906. De  lagde nu en kurs der ville bringe dem så hurtigt som muligt
hjem til deres base i England. Da de passerede mellem Skovby og Holse (omkring her), omtrent otte kilometer sydvest for Bogense (her) på Fyn (her), angreb
de, hvad de troede var en tysk, sort stabsbil, men det var i virkeligheden en taxa fra Bogense. Passageren blev dræbt og chaufføren blev såret.

Miller og Hooper forlod Danmark nord for Rømø (som er her) klokken 19:00. De landede efter små 2.000 km's flyvning på Coltishall Airfield, hvor de aflagde
rapport. Klokken var nu 20:50 og hele missionen havde taget 5½ time og kostet halvdelen af deltagerne livet. 

Michael H. Ahlström fra Gribskov Arkiv har gennem de sidste syv år indsamlet materiale om dette flystyrt for at prøve at afdække, hvad de to fly
egentlig skulle over Danmark, de nærmere omstændigheder ved styrtet og hvad det kom til at betyde for lokalbefolkningen.

Et af de store spørgsmål har i de sidste 65 år været, hvor ligene af de to piloter blev af.
Tilsyneladende har tyskerne fjernet dem trods store forsøg fra den lokale præst på at få dem udleveret til en anstændig begravelse. Dette nægtede tyskerne
imidlertid.

I sommeren 2008 foretog Gribskov Arkiv i samarbejde med Gilleleje Museum, nu en del af Museum Nordsjælland, en metaldetektorundersøgelse i Gribskov for at
lokalisere det præcise nedstyrtningssted og se om det kunne kaste nyt lys over ulykken. 
Alt dette er der nu kommet en bog ud af med titlen Gennem Kampe Til Stjernerne, et flystyrt i Gribskov 1944. Bogen, der koster kr. 149,- ,
er forfattet af Michael H. Ahlström og udgivet på Strandbergs Forlag A/S (www.strandbergsforlag.dk), ISBN 978-87-7717-217-5.