Fra Michael H. Ahlström til
www.airmen.dk d. 5/11 2009 om MOS NS906, links
tilføjet: Se
Google Map p377 Mosquito NS906
og
Mosquito fotos.
Gennem Kampe Til Stjernerne, Et flystyrt
i Gribskov 1944 Om eftermiddagen, den 30.
september 1944, havde Royal Canadian Air Force 418. eskadrille fire Day
Ranger missioner til Tyskland, Østrig og Danmark.
Missionen til Danmark, som
blev udført af to
Mosquito-jagerbombere, fik katastrofale følger for det ene
fly og dets piloter.
De to fly var TH-W, NS906
med Flight Lieutenant R. H. Thomas som pilot og Flying Officer
G. J. Allin
som navigatør samt TH-S, HJ821 med Flight Lieutenant
H. E. Miller som pilot
og Sergeant W. Hooper som navigatør. Klokken 15.25 dansk tid
lettede de to fly fra en flyveplads i det østlige England. Deres mål var at
nedskyde og/eller ødelægge så mange tyske fly som muligt ved flyvepladsen
ved Grove (Fliegerhorst
Grove - Karup -
her), flyvepladserne ved Aalborg (Aalborg
West, Rødslet, fotos
her, nu
Aalborg Lufthavn
her - og Aalborg Ost,
her, se mere
her og fotos her) og Københavns Lufthavn,
Kastrup (her).
Ved Aalborg kom de to fly i
kamp med en tysk jagermaskine, som blev skudt ned. Herefter fløj de ned over
Sjællands Odde (her) til tæt ved Hvalsø
(her) på
Midtsjælland, hvor de angreb
lokomotivet til et passagertog. Flyene fortsatte nu i en bue ud over Køge
Bugt (her) og ind over Københavns Lufthavn. Da de kom
ud over Øresund, blev de
beskudt med antiluftskyts fra Flakfortet (her) og Middelgrundsfortet
(her). Maskinerne
fortsatte nu i fuld fart op gennem Øresund og
svingede ind over Nordsjælland
omtrent ved Espergærde (her). Piloterne på de to maskiner, var i radiokontakt med
hinanden, da de fløj over Esrum Sø (her).
De var ikke blevet ramt af
luftværnsilden. Et minut senere ramte den ene Mosquito med Thomas og
Allin
to høje træer tæt ved Gribskovlejren (her). Venstre
haleplan blev revet af og
flyet styrtede til jorden (Mindesmærket er
her ved nedstyrtningsstedet).
Lidt senere, noterede Miller
og Hooper, at de ikke kunne få radiokontakt med eller se NS906. De lagde nu
en kurs der ville bringe dem så hurtigt som muligt
hjem til deres base i
England. Da de passerede mellem Skovby og Holse (omkring
her), omtrent otte kilometer
sydvest for Bogense (her) på Fyn
(her), angreb
de, hvad de troede var en tysk, sort stabsbil, men det var i virkeligheden en taxa fra Bogense. Passageren blev
dræbt og chaufføren blev såret.
Miller og Hooper forlod
Danmark nord for Rømø (som er
her) klokken 19:00. De landede efter små 2.000 km's
flyvning på Coltishall Airfield, hvor de aflagde
rapport. Klokken var nu
20:50 og hele missionen havde taget 5½ time og kostet halvdelen af
deltagerne livet.
Michael H. Ahlström fra
Gribskov Arkiv har gennem de sidste syv år indsamlet
materiale om dette flystyrt for at prøve at afdække, hvad de to fly
egentlig
skulle over Danmark, de nærmere omstændigheder ved styrtet og hvad det kom
til at betyde for lokalbefolkningen.
Et af de store spørgsmål har i de sidste 65 år været, hvor ligene af de to
piloter blev af.
Tilsyneladende har tyskerne fjernet dem trods store forsøg fra den lokale
præst på at få dem udleveret til en anstændig begravelse. Dette nægtede
tyskerne
imidlertid.
I sommeren 2008 foretog
Gribskov Arkiv i samarbejde med
Gilleleje Museum, nu en del af Museum
Nordsjælland, en
metaldetektorundersøgelse i Gribskov for at lokalisere det præcise
nedstyrtningssted og se om det kunne kaste nyt lys over ulykken.
Alt dette er der nu kommet en bog ud af med titlen Gennem Kampe Til
Stjernerne, et flystyrt i Gribskov 1944. Bogen, der koster kr. 149,- ,
er forfattet af Michael H. Ahlström og udgivet på Strandbergs Forlag A/S (www.strandbergsforlag.dk),
ISBN 978-87-7717-217-5. |