Propeller - Hvide Sande                                                   Updated:  10 FEB 2015


 

 

 

 

 

 

 

 

 



På denne propel sidder stadig den forreste del af en Bristol Hercules motor, der blev brugt på Stirling og på nogle få Lancaster-fly. Det er et vigtigt spor.
Når man ser, hvor mange der blev lavet, er det næsten sikkert den er fra en Stirling. Ja, den kunne være fra
Stirling MK IV LK143. (Thijs Hellings - Planehunters)

I maj 2008 fandt Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, denne propel i nettet efter et fisketræk omkring her 4-5 sømil nordvest for Lyngvig Fyr her.
Propellen blev anbragt ved Fiskeriets Hus og Slusen i Hvide Sande. Tæt på her, overblik her. Denne propel er måske fra
Fly 13 Stirling MK IV LK143.

Allierede flyvere er begravet 5 km mod nord i Nr. Lyngvig og 8 km mod syd i Nr. Haurvig. Se mere i Kirkegårde og Fly - klikbart kort.
Ringkøbing-Skjern Museum lånte propellen i SEP 2014 til næste udstilling. Se Propeller * RKSK LAN+propel * Reddet af fiskere.
 

This propeller is attached to the still present front of a Bristol Hercules engine used on the Stirling, and on a few Lancasters. That is an important clue.
Considering the numbers produced, it is almost certain this is from a Stirling. Yes, it might be from Stirling MK IV LK143. (Thijs Hellings - Planehunters)

In May 2008 Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, found it in the net when they pulled it in about here 4-5 nautical miles NW of Lyngvig Lighthouse here.
The propeller was placed at
Fiskeriets Hus Museum at the Lock and Sluice in Hvide Sande. At close range here. It might be from 13 Stirling MK IV LK143.

Allied airmen are buried 5 km to the north in Nr. Lyngvig Churchyard and 8 km to the south in Nr. Haurvig Churchyard.
Cemeteries and Planes - clickable map.
Ringkøbing-Skjern Museum borrowed the propeller in SEP 2014 for the next exhibition. See Propeller*RKSK*LAN+propeller * Rescued by fishermen.
 
.