Propeller - Hvide Sande Updated: 10 FEB 2015
På denne propel
sidder stadig den forreste del af en Bristol Hercules motor, der blev brugt på
Stirling og på
nogle få Lancaster-fly.
Det er et vigtigt spor.
Når man ser, hvor mange der blev lavet, er det næsten
sikkert den er fra en Stirling. Ja, den kunne være fra
Stirling MK IV LK143. (Thijs
Hellings - Planehunters)
I maj 2008 fandt Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, denne propel i
nettet efter et fisketræk omkring
her 4-5
sømil nordvest for Lyngvig Fyr
her.
Propellen blev anbragt ved Fiskeriets Hus og
Slusen i
Hvide Sande. Tæt på
her,
overblik her.
Denne propel er måske fra
Fly 13 Stirling MK IV LK143.
Allierede flyvere er begravet 5 km mod nord i Nr. Lyngvig
og 8 km mod syd i Nr. Haurvig. Se mere i
Kirkegårde
og Fly - klikbart kort.
Ringkøbing-Skjern Museum lånte
propellen i SEP 2014 til næste udstilling. Se
Propeller *
RKSK *
LAN+propel *
Reddet af fiskere.
This
propeller is attached to the still present front of a
Bristol Hercules engine
used on the Stirling,
and on a few Lancasters.
That is an important clue.
Considering the numbers produced, it is almost certain this is from a Stirling.
Yes, it might be from Stirling MK IV LK143. (Thijs
Hellings - Planehunters)
In May 2008
Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, found it in the net when
they pulled it in about
here 4-5
nautical miles NW of Lyngvig Lighthouse
here.
The propeller was placed at
Fiskeriets Hus Museum at
the Lock and Sluice in
Hvide Sande. At close range
here. It
might be from 13
Stirling MK IV LK143.
Allied airmen are buried 5 km to the north in Nr. Lyngvig
Churchyard and 8 km to the south in Nr. Haurvig
Churchyard.
Cemeteries and
Planes - clickable map.
Ringkøbing-Skjern Museum
borrowed the propeller in SEP 2014 for the next
exhibition. See Propeller*RKSK*LAN+propeller
*
Rescued by fishermen.
.