
På denne propel sidder stadig den forreste del af en Bristol Hercules motor,
der
blev brugt på
Stirling og på nogle få
Lancaster-fly. Det
er et vigtigt spor. Når man ser,
hvor mange der blev lavet, er det næsten sikkert den er fra en Stirling.
Ja, den kunne være fra
Stirling MK IV LK143. (Thijs
Hellings - Planehunters)
I maj 2008 fandt Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, denne propel i
nettet
efter et fisketræk omkring
her 4-5
sømil nordvest for Lyngvig Fyr
her.
Umuligt at fastslå, om propellen blev fanget i
nettet under første eller under sidste
del af trækket. Fly 13 Stirling MK IV LK143 styrtede
ned i omtrent samme område.
Denne propel er måske fra netop det fly.
Se propellen i Hvide
Sande, da den var
ved Fiskeriets Hus og
Slusen i
Hvide Sande.
Ringkøbing-Skjern Museum lånte propellen i SEP 2014. Se
LAN+Propel.
This
propeller is attached to the still present front of a
Bristol Hercules
engine
used on the
Stirling, and on a few
Lancasters. That
is an important clue.
Considering the numbers produced, it is almost certain this is from a
Stirling.
Yes, it might be from Stirling MK IV LK143. (Thijs
Hellings - Planehunters)
In May 2008
Bent & Peder Muff Nielsen, RI 220 Actinia, found it in the net when
they
pulled it in about
here 4-5
nautical miles NW of Lyngvig Lighthouse
here.
Impossible to establish whether the propeller was caught in the net during
the first or
the last part of the haul. Plane 13
Stirling MK IV LK143
crashed in about the same area.
This propeller might be from just that plane.
See the propeller in
Hvide Sande when it was
placed at
Fiskeriets Hus Museum
near
the Lock and Sluice in
Hvide Sande.
Ringkøbing-Skjern Museum
borrowed the propeller in SEP 2014.See
LAN+Propeller.
. |