Natten til den 21. april 1945 fløj
Liberator B 24 GR8 KH410 på anti u-bådspatrulje til Kattegat.
Ved midnat styrtede flyet imidlertid ned i den vestlige del af Rold
Skov - mere præcist i Torstedlund Skov omkring 2 km syd for Aarestrup Kirke.
Først havde det store fly taget toppen af nogle bøgetræer. Så ramte det en
samling
graner, så omkring 200 træer blev splintret eller rykket op. Maskinen brændte med de 11 besætningsmedlemmer i
eller omkring vraget. Hele besætningen omkom.
Den tyske værnemagt begravede ligene i hemmelighed søndag den 22. april 1945
umiddelbart vest for nedstyrtningsstedet. Se
monumentet "Flyverstenen". Find den ved
at følge kort med fotos af RAF-mærke
fra
her
ved Savværket, Conradsminde 23. Se
kort med FLYVERSTENEN, skift evt.til andre kort eller luftfotos
(Ortofotos). Zoom. De omkomne blev fundet i juni 1947,
hvorefter ligene blev lagt i 11 kister og ført til Aarestrup.
Begravelsen fandt sted søndag den 22. juni 1947 i overværelse af bl.a. den
britiske luftfartsattache E.W.R. Saddler i spidsen for flere britiske officerer, sekretær ved
den hollandske legation i København van Hamel og
enken fru Guilonard, samt repræsentanter
for den danske hær og flåde - og fra det danske politi.
Sognepræst H.B. Davidsen talte over ordene fra den norske digter
Nordahl Grieg:
"De
gav os det bedste, de havde, de døde ukendte venner; de gav os en dag til at
bruge
rakt med forkullede hænder."
I vinteren 1948 kom en engelsk kaptajn og hans chauffør til præsten og
forlangte, at englænderne skulle graves op for at blive begravet igen, denne
gang efter rang!
"Efter døden gælder ingen rang," oplyste sognepræsten. "Det er
en ordre!" svarede kaptajnen. Mandag den 16. februar 1948 kl. 8 om morgenen
samledes præsten,
3 menighedsrådsmedlemmer og graveren samt den engelske kaptajn
og hans chauffør på Aarestrup Kirkegård. I løbet af dagen blev 4 kister flyttet!
Kilder: FAF, AOD og oplysninger indsamlet af Bodil Nedergaard, Ravnkilde. Se
besætningen - fotos og rækkefølge af flyvergrave.
Kransenedlægning 4. maj
Kvinder.
Google Map p425 Liberator B-24 KH410
I Aalborg Stiftstidende 10/4 1983 gav A.K.
Mikkelsen (AKM), bosat i England, flere oplysninger efter omfattende
arkivstudier:
Denne og en del andre fly af typen
B-24 Liberator var specielt udstyret med radar og
projektører til at finde u-både på vej til Norge på overfladen om natten og
ramme
dem med bomber. Dette fly fløj fredag d. 20/4 1945 kl. 20.11 fra
RAF Leuchars i Skotland
mod Kattegat. Med ca. 350 km/t fløj det fuldt lastede fly i lav højde for at
undgå radar. Kl. 23.40 blev et bryllupsselskab på gården "Højvang" ved Aarestrup
afbrudt. I den måneklare nat kunne man se voldsomme røgskyer og høje flammer
fra
nedstyrtningsstedet dybt inde i skoven. Læs flere detaljer ved "Flyverstenen".
Se også
Ammunition * Peter Hansens beretning * Fotos nær nedstyrtningsstedet
Stempel.
Niels Nørgaard Nielsen fortæller i "Historien bag "Flyverstenen" i Torstedlund
Skov" udgivet 2011, at en anden Liberator fra samme base startede kl. 20.48
og
vendte tilbage fra Kattegat næste morgen kl. 06.18. B24 KH410
startede 20.11 og fløj sandsynligvis nord om Skagen til området nord for Anholt.
Af ukendte
årsager satte
flyet efter kort tid kursen direkte tilbage mod basen. Passer med flyvetid 3½
time. Det kom fra sydøst, da
det ramte træerne, styrtede ned og de 11
flyvere omkom. Se også
Historien bag "Flyverstenen"
- kort fortalt af Niels
Nørgaard Nielsen.
AS: Ingen tyskere gør krav på en nedskydning! Normalt rapporterer flakbatterier
om mål og ammunitionsforbrug! Piloter på natjagere nævnte ivrigt nedskydninger!
Mosquito NS906 styrtede ned i Grib Skov
her,
overblik her, da det fløj lavt og ramte to meget høje træer. Er dette et lignende tilfælde?
Besætningen på B24 KH410 var på basen kendt som "Det flyvende
Folkeforbund", fordi der var
fire englændere, to walisere, to canadiere, en new-zealænder, en
australier og
en hollænder ombord. Sidstnævnte var chefen. De fleste havde fløjet sammen
næsten et år. Detaljer ses ved de enkelte personer.
Se også HAL JP336 og andre, der startede fra RAF
Stornoway, se Lost Airmen from RAF Stornoway.
B24 KK299 var sidste tabte Liberator den 5. maj 1945!
Se bogen af
Niels Nørgaard Nielsen: Historien bag "Flyverstenen" i Torstedlund Skov,
92 sider, der fås
fra
Støvring Lokalarkiv, kort
version Historien bag Flyverstenen.
Historisk Samling og Arkiv Himmerland skriver
om dette fly.
11 flyvere.
On the night before
21 April 1945 Liberator B 24 GRD KH410 flew on an anti submarine patrol to
Kattegat. However, at midnight the plane crashed into the
western part of Rold Forest - more precisely about 2 km south of Aarestrup Church. First the big
plane had removed the tops of some beech trees. Then it hit a group
of spruces,
so about 200 trees were crashed or torn up. The
plane burned with the 11 members of the crew in or around the wreck.
All of the crew perished. The Wehrmacht buried the bodies secretly on Sunday, 22
April, 1945, just west of the crash site. See the monument
"The Aviator Stone". Find it by ollowing the map with photos of the RAF badge
from
here
at the sawmill, Conradsminde 23. See
map with The Aviator Stone and you may switch to other maps or aerial photos
(Ortofotos). Zoom. The casualties were found in June 1947. The
bodies were put in 11 coffins and taken to Aarestrup. The funeral took place on Sunday
22 June 1947, attended by among others the British Air attache E.W.R. Sadler,
several British officers, secretary van Hamel from the Dutch legation
in
Copenhagen, the widow Mrs. Guilonard, and representatives from the Danish army
and navy - and from Danish police. Vicar H.B. Davidsen preached on the words from the Norwegian poet
Nordahl Grieg:
"The gave us the best they had, the dead unknown friends; they gave us a day to
use, reached with charred hands."
In the winter of 1948 an English captain and his driver came to the vicar and
demanded that the Englishmen should be dug up to be buried again, this time
according
to their ranks! "After death there are no ranks," the vicar informed
them. "It is an order!" the captain answered. On Monday, 16 February 1948, at 8 o´clock in the
morning the vicar, 3 members of the parochial church council and
the gravedigger, the British captain and his driver gathered at Aarestrup
Churchyard. During the day
4 coffins changed places!
Sources: FAF, AOD and information gathered by Bodil Nedergaard, Ravnkilde. See
the crew - photos and the order in which the
airmen are buried!
Wreathlaying ceremony on 4 May *
Women. Google Map p425 Liberator B-24 KH410
In the newspaper Aalborg Stiftstidende, 10 April,
1983, A.K. Mikkelsen (AKM), who lived in England, gave more information after
extensive studies of archives.
This and a number of other planes of the type
B-24 Liberator were especially equipped
with radar and searchlights in order to find submarines heading for Norway on
the surface
at night and hit them with bombs. On Friday, 20 April 1945, at
20.11 this plane flew from
RAF Leuchars in Scotland heading for
the Kattegat. With about
350 km/h the
fully loaded plane kept a low altitude to avoid radar. At 23.40 a wedding party
on the farm "Højvang" at Aarestrup was interrupted. In the moonlight big
clouds
of smoke and tall flames could be seen from the crash site deep in the forest.
Read more details at
"The Aviator Stone" and see
Account from Peter Hansen
Ammunition *
Photos near the crash site *
Piston.
In his book about the story behind the Aviator Stone published 2011 Niels
Nørgaard Nielsen states that another Liberator from the same base took off at
20.48 hours
and returned from the Kattegat the next morning at 06.18 hours.
B24 KH410 took off at 20.11 hours and most likely flew
north of Skagen to the area north of Anholt.
After a short time the plane for reasons unknown headed on a direct course back
to base. Matches a flight of 3½ hours. It came from the south east, when it hit the
trees and crashed! AS: No Germans claim to have shot it down. Flak batteries
usually reported targets and spent ammunition. Fighter pilots eagerly claimed
shotdowns.
Mosquito NS906 crashed in the Grib Forest
here, when it flew at a very low altitude and hit two very tall trees. Is this
a similar case?
At the airbase the crew was nicknamed "The Flying
League of Nations", as there
were four Englishmen, two Welshmen, two Canadians, a New Zealander, an
Australian and a Dutchman on board. The latter was in charge. Most of them had
flown together for nearly a year. Details can be read at each member of the crew.
See Coastal
Command and
No. 206 Squadron RAF (Wikipedia).
This
B-24 Liberator
took off from RAF
Leuchars. See also RAF
Leuchars - RAF Station homepage.
See also HAL JP336 and other planes that took off
from from RAF Stornoway,
see Lost Airmen from RAF Stornoway.
B24 KK299 was lost on 5 May 1945!
Google Map p425 Liberator B-24 KH410
p425MACR
11 airmen. |