
På vej med våben til
Ørting syd for Odder blev
STI LJ645
skudt i brand af tysk flak. Det vides ikke med sikkerhed, om det var fra
flakstillinger ved Århus Havn eller ved Åkrogen. Flyet fortsatte mod nord, hvor det ramte trætoppe ved
huset vest
for Koldbogaard og styrtede ned mellem huset og Koldbogaard, se
Google Map p426r. Det lykkedes Rawlings og Flannigan at få Mombrun med
ud af flyet.
De gik gennem markskellet, og på den anden side af det fandt Sofus Pouli og
Mogens Pouli brændende
tøj. De forbrændte flyvere gik mod vinden til Mejlbyvej 110, hvor de ikke fik
nogen hjælp. Derefter vandrede de til Karl Høj Nielsens gård Højsgaard,
Mejlbyvej 97, hvor de fik
hjælp af bl.a. Hans Høj Nielsen, den nuværende ejer af Højsgaard. En ambulance blev tilkaldt. De 3
flyvere blev bragt til Kommunehospitalet i Århus. (Kilde: Mogens Pouli) Senere blev de af tyskerne overført til det
tyske feltlazaret, der var etableret i det gamle amtssygehus i Godthåbsgade.
Gårdejer Sofus Pouli, Koldbogaard, og hans søn Mogens Pouli, der hørte styrtet
midt om natten, fik snart selskab af mange tyskere på
nedstyrtningsstedet. Se fotos fra
nedstyrtningsstedet. Flyet havde ramt trætoppe inden styrtet. Mindestenen er i markskellet. Mogens Pouli ses 2. maj 2008 ved bøgen og de to ege,
som hans far plantede ved det mindesmærke med nedstyrtnings-datoen, som han
rejste på eget initiativ lige efter krigen. Der har gennem årene været jævnlige
kontakter mellem nogle af flyvernes familier og familien på Koldbogaard.
Koldbogaard: Postadresse Mejlbyvej 84, 8250 Egå. "De 3 omkomne flyvere, der sad fastspændt i flyet,
blev næste morgen bjerget ud, bl.a. under medvirken af Vagtværnet. Også de
dræbte flyvere blev bragt til det tyske lazaret." (FAF)
F/O G.A. Mombrun var så hårdt kvæstet,
at han døde få dage senere.
|

On its way to
Ørting south of Odder
STI LJ645
caught fire after being hit by German flak. It is uncertain if the flak came
from flak positions at Aarhus Harbour or from a position at Åkrogen. The plane flew on to the north,
where it hit treetops at the house west of Koldbogaard and crashed between the house and Koldbo-gaard, see Google Map p426r. Rawlings and Flannigan managed to
get Mombrun out of the plane.
They walked through the field boundary, and on the other side of it Sofus Pouli
and Mogens Pouli found some burning clothes. The airmen with severe burns walked
against the wind to Mejlbyvej 110 where they got no help. They went on to Karl
Høj Nielsen's farm Højsgaard, Mejlbyvej 97, where they received help, also
from Hans Høj Nielsen, the present owner of Højsgaard. An ambulance was called for. The 3 airmen
were taken
to the Municipal Hospital in Aarhus. (Source: Mogens Pouli) Later the Germans transferred them to the German field
hospital established in the old county hospital in Godthåbsgade.
Farmer Sofus Pauli, Koldbogaard, and his son
Mogens Pauli, who heard the crash in the middle of the night, were soon
joined by a lot of Germans at the crash site. See
photos from the crash site. The plane had hit treetops before the crash. The memorial stone is in the field boundary. Mogens Pauli is
seen on 2 May 2008 at the beech and the two oaks, which his father planted at
the memorial stone with the crash date erected on his own initiative just after
the war. Over the years there have regular contacts between families of some of the
airmen and the family on Koldbogaard.
"The 3 perished airmen, who were locked in their
seat belts in the plane, were taken out next morning by the security guard and
others. Also the deceased airmen were taken to the German field hospital." (FAF)
F/O G.A. Mombrun was
so severely injured that he died a few days later.
|