|  
 På vej med våben til 
Ørting syd for Odder blev
 STI LJ645 
skudt i brand af tysk flak. Det vides ikke med sikkerhed, om det var fra 
flakstillinger ved Århus
 Havn eller ved Åkrogen. Flyet fortsatte mod nord, hvor det ramte trætoppe ved
 huset vest 
for Koldbogaard og styrtede ned mellem huset og Koldbogaard, se 
Google Map p426r. Det lykkedes Rawlings og Flannigan at få Mombrun med
 ud af flyet. 
De gik gennem markskellet, og på den anden side af det fandt Sofus Pouli og 
Mogens Pouli brændende
tøj. De forbrændte flyvere gik mod vinden til Mejlbyvej 110, hvor de ikke fik 
nogen hjælp. Derefter vandrede de til Karl Høj
 Nielsens gård Højsgaard, 
Mejlbyvej 97, hvor de fik
hjælp af bl.a. Hans Høj Nielsen, den nuværende ejer af Højsgaard. En ambulance blev tilkaldt. De 3 
flyvere blev
 bragt til Kommunehospitalet i Århus. (Kilde: Mogens Pouli) Senere blev de af tyskerne overført til det 
tyske feltlazaret, der var etableret i det gamle amtssygehus
 i Godthåbsgade.
 
 Gårdejer Sofus Pouli, Koldbogaard, og hans søn Mogens Pouli, der hørte styrtet
 midt om natten, fik snart selskab af mange tyskere på 
	nedstyrtningsstedet.
 Se fotos fra 
	nedstyrtningsstedet. Flyet havde ramt trætoppe inden styrtet. Mindestenen er i markskellet. Mogens Pouli ses 2. maj 2008 ved bøgen og de to ege, 
som hans far plantede ved det mindesmærke med nedstyrtnings-datoen,
 som han 
rejste på eget initiativ lige efter krigen. Der har gennem årene været
 jævnlige 
kontakter mellem nogle af flyvernes familier og familien på Koldbogaard.
 Koldbogaard: Postadresse Mejlbyvej 84, 8250 Egå.
 "De 3 omkomne flyvere, der sad fastspændt i flyet, 
blev næste morgen bjerget ud, bl.a. under medvirken af Vagtværnet. Også de 
dræbte flyvere blev bragt til det
 tyske lazaret." (FAF)
 
 F/O G.A. Mombrun var så hårdt kvæstet, 
at han døde få dage senere.
 |  
	
 On its way to 
Ørting south of Odder
 STI LJ645 
caught fire after being hit by German flak. It is uncertain if the flak came 
from flak positions at Aarhus Harbour or from a position at Åkrogen. The plane flew on to the north, 
where it hit treetops
 at the house west of Koldbogaard and crashed between the house and Koldbo-gaard, see Google Map p426r. Rawlings and Flannigan managed to
 get Mombrun out of the plane. 
They walked through the field boundary, and on
 the other side of it Sofus Pouli 
and Mogens Pouli found some burning clothes.
 The airmen with severe burns walked 
against the wind to Mejlbyvej 110 where
 they got no help. They went on to Karl 
Høj Nielsen's farm Højsgaard, Mejlbyvej 97,  where they received help, also 
from Hans Høj Nielsen, the present owner of Højsgaard. An ambulance was called for. The 3 airmen 
were taken
to the Municipal Hospital in Aarhus. (Source: Mogens Pouli) Later the Germans transferred them to the German field 
hospital established in the old county hospital in Godthåbsgade.
 Farmer Sofus Pauli, Koldbogaard, and his son 
Mogens Pauli, who heard the crash in the middle of the night, were soon 
joined by a lot of Germans at the crash site.
 See 
photos from the crash site. The plane had hit treetops before the crash.
 The memorial stone is in the field boundary. Mogens Pauli is 
seen on 2 May 2008
 at the beech and the two oaks, which his father planted at 
the memorial stone with the crash date erected on his own initiative just after 
the war. Over the years there have regular contacts between families of some of the 
airmen and the family on Koldbogaard.
 "The 3 perished airmen, who were locked in their 
seat belts in the plane, were taken out next morning by the security guard and 
others. Also the deceased
 airmen were taken to the German field hospital." (FAF)
 F/O G.A. Mombrun was 
so severely injured that he died a few days later.
 |