B 17G 42-39974 - Værløse Air Base Updated: 11 AUG 2021
Airman | Surname | Init | Rank | Service | Sqdn | P_link | Plane | Operation | Crash_site | Crash_d | Buried_d | C_link | At_Next |
o888229.htm | Carlson | R O | T/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888234.htm | Cook | C E | S/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888228.htm | Dukes Jr. | H H | 2ndLt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888226.htm | Freeman Jr. | C C | 2ndLt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888231.htm | Garrett | C S | T/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888232.htm | Hazelton | R C | S/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888225.htm | Racener | E L | 1stLt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888230.htm | Rosenberg | H M | S/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888227.htm | Wagner | A F | 2ndLt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
o888233.htm | Wilson | V R | S/Sgt | USAAF | 731 | p276.htm | B17 42-39974 | Bomb G | Værløse Air Base | d090444 | o888 | o888.htm | POW |
B17 42-39974
nødlandede på Værløse Flyveplads
her
den 9. april 1944. Flyvestation Værløse blev nedlagt 1. oktober 2008. Piloten, 1st Lt. Ernest Lee Racener, beretter: »Vi blev ramt i nr. 2 motor og begyndte at tabe brændstof med en alarmerende hurtighed. Navigatøren meddelte, at hvis vi fortsatte med at tabe brændstof med den hastighed, ville vi kun lige akkurat kunne nå Sverige. Jeg bad om kursen, og roligt gled vi ud af formationen og fløj mod nord. Al ammunition og alle maskinkanoner blev kastet over bord, medens vi fløj lavt over vandet. Endelig kom vi over land. Den gang kendte ingen af os farverne på det svenske flag, men fra flere flagstænger så vi et rødt flag med et hvidt kors. Da Danmark var besat og sikkert derfor ikke måtte anvende eget flag, så mente vi, at det måtte være Sverige. Efter 10-15 minutters flyvning fandt vi en dejlig åben plads, der var velegnet til landing. Jeg kredsede over pladsen for at checke for eventuelle grøfter eller hegn, og halvt over pladsen opdagede jeg pludselig de camouflerede fly med hagekors på haleroret. Jeg trak flyet op igen og begyndte at dreje bort, men i det samme rapporterede skytterne en Me210, der havde lagt sig bag os. Det lette flak var også vågnet op og gav korte varselsskud foran os. Uden ammunition og maskinkanoner havde vi ikke en chance, og jeg gik tilbage og landede på pladsen. Fra denne dag og efter 13 måneder i en tysk fangelejr, kan jeg garantere, at der var 10 amerikanere, der lærte at kende forskel på det danske og det svenske flag.” (FT 88-39-22) Mere i p276MACR.
On 9 April 1944 more than 500 American bombers were on a bombing raid on Poland and Germany. See 8 of the lost planes: Google Map 9APR1944.
B17 42-39974 made a forced landing
here on Værløse Air Base on 9 April 1944. The air base was closed on 1
October 2008. See
a
drawing of the crew of a
B-17,
Photo of a B-17 + B-17s in airmen.dk and
B-17 Ball Turret, Ammunition and the story
of a Ball Turret
Gunner. |