4 flyvere fandt en vej
In
English
Opdateret:
15 MAR 2010
Den 17. august 1944
styrtede LAN PA988 ned nær Allindemagle
(her).
Walter,
Budd, Rafter og
Wiens
klarede at komme til
Sverige. Fjorten dage før de to Farsø-flyvere (fra
LAN PB436) kom over, den 27. og 28. august havde
»Speditørerne« fragtet 4 canadiske flyvere til Sverige. Det var
Walter,
I alt 15 allierede flyvere
blev overført til Sverige af »Speditørerne« via Øresundstjenesten. De fire netop
nævnte flyvere var alle fra samme fly. Det blev ramt af en tysk natjager over
Sjælland den 17. august på vej hjem fra Stettin. Hele besætningen, 7 mand,
sprang ud med faldskærm fra 4 km højde, nord for Ringsted. Lad os se Det var friske folk disse gutter fra det store skovland hinsides Atlanten. Og det er nok ikke en ren tilfældighed, at de to første flyvere vi fulgte til Sverige var canadiere.
Bruce Walter —
flyets pilot — kom ved 7.30-tiden om morgenen ind ad køkkendøren hos Leo
Larsson, der boede ved Allindemagle-gården, hvor han var skytte.
Flyveren blev lagt i Larssons seng efter at være
forbundet. Han græd, da Larsson lidt efter fortalte, at en dræbt flyver var
blevet fundet i nærheden af flyvraget.
Derpå satte Larsson sig i forbindelse med fabrikant
Risoms i København og spurgte, om han ville komme på jagt. Larsson havde en ide
om, at Risom måske havde
Risom gik så med til at tage toget til Ringsted,
hvor Larsson ville tage imod. På vej til Ringsted passerede Larsson en tysk
spærring, og da det i det hele var hans
Mens flyveren lå her, foretog tyskerne en
undersøgelse på naboejendommen, og da de var færdige med det, slog de sig ned
lige på den anden side hegnet, bag Risom sov i Allindemagle om natten. Den næste dag fik Walter et sæt tøj af Larssons. Det viste sig, at de lige bestemt passede tøj sammen. Begge var store karle.
Turen gik derpå til Ringsted station. Larsson og
Risom cyklede forrest, ca. 100 m bag dem kom Walter på fru Larssons cykel. Hvis
de to forankørende tog hatten Denis Budd kom efter landingen nord for Ringsted med en lastbil til Roskilde-egnen.
Et par dage senere kørte Magnus Nielsen flyveren til
København. Han boede hos radiotelegrafisten
Tage Fischer Holst. Aftalen herom
var blevet truffet i Roskilde,
Budd opholdt sig hos Fischer Holst i ca. en uge. Han
forklarede bl. a., at han var kommet til at hænge fast med den ene fod under
udspringet. Ved at »smutte« ud Den 27. august blev Budd afhentet og befordret over Øresund. Vi har netop hørt, at Walter og Budd få dage efter nedstyrtningen nåede København. Her fortalte de om deres kammerater, som de formodede stadig var på fri fod. »Speditørerne« sørgede derfor for, at folk rundt omkring blev gjort opmærksom på, at der var vandringsmænd at holde udkig efter.
I Helsingør fik kriminalassistent
Aksel Petersen på Stubbedamsvej 25 besked om, at der var flyvere på fri fod. Han havde i tiden
frem til maj været tilknyttet løjtnant
Efter Kiærs arrestation fik han forbindelse med
»Speditørerne« med postforsendelse til Sverige via færgerne som hovedopgave.
Efter den 19. september 1944 blev
Rafter kunne efter
sin heldige landing høre motorlarmen fra de andre fly, som nu var på vej tilbage
til England. Han anede ikke, hvor han var landet, foreløbig følte
Efter at have sundet sig skjulte Rafter sig to dage
i en høstak. Den tredie dag gik han ind på en gård, hvor man kunne oplyse, at
han befandt sig på Sjælland, i
Rafter forlod gården og gik mod Roskilde. Med
uniformsjakken over armen gik han her til barber for at komme af med sit 4 dage
gamle skæg. Barberen var lidt
I de tre næste dage vandrede Rafter mod nordøst, han
stilede mod Helsingør, hvor han mente, at der evt. var mulighed for at få fat i
en båd og sejle til Sverige.
Aksel Petersen overtog derpå flyveren, men da han
havde 4 mindre børn i huset, turde han ikke selv have flyveren boende. Han fik
derfor skaffet logi ude i byen.
Et par dage efter fik Aksel Petersen en meddelelse
fra direktør Manuel Andres i Hellebæk. Denne havde en canadisk flyver, som han
gerne ville have videre. De fire her reddede flyvere gjorde selv en indsats for at undgå tysk fangenskab, og de havde heldet med sig. Det held som ingen flyver på noget tidspunkt kunne undvære! |