Halifax DT628 - 2 afgørelser                    In English                                   Updated:  10 DEC 2011

Den 10. maj 2011 blev det fastslået, at hidtil ukendte flyvere på Bispebjerg Kirkegård var fra Halifax DT628, der styrtede ned ved Halskov den 21. april 1943. 

7 flyvere fundet sammen kunne kun være styrtet på land og kun ved Halskov. Flyet ved Halskov kunne kun være et af 4 savnede fly fra det store bombetogt mod
Stettin + Rostock 20-21 April 1943. 1 Halifax og 3 Lancasters forsvandt sporløst. Fotos af Merlin motorer og en propel på kendte positioner betyder Halifax eller
Lancaster. Foto af Halifax landingsstel i Korsør er vigtigt. Et tysk dokument fra Luftgaukommando XI nævner, at flyet ved Halskov nord for Korsør var en Halifax!!!
Så kan det kun være
Halifax DT628! Fly og flyvere blev sprængt i mange stykker og det blev et flammehav. Dele af lig blev indsamlet på flere måder. Det bedste
skøn var, at der var 7 flyvere som normalt, men der var 8. Vi kender Besætningen og Operationer for Brett's besætning. Dette er den korte version om HAL DT628.

Den 10. maj 2011 skrev Service Personnel and Veterans Agency til mig om gravene, der ses på Bispebjerg plan:

 "En undersøgelse er nu blevet fuldført af Air Historical Branch med hensyn til Deres forelæggelse til  
 Commonwealth War Graves Commission (CWGC) af den mulige identifikation af ukendte grave på 
 Bispebjerg Kirkegård som tilhørende Sgt T. Mairs grav 10/6/129 og
 besætningen på 8 fra Halifax DT628 10/6/130 til 132 og 10/7/46 til 49.

 Det tilvejebragte bevismateriale var yderst overbevisende og efter senere undersøgelse kan jeg 
 bekræfte, at Forsvarsministeriet er indstillet på at markere gravene i overensstemmelse hermed
 til sin tid.

 Vi vil nu igangsætte en opsporing af slægtninge til besætningen for at informere dem om vores 
 beslutning. Når den proces engang er fuldført, vil vi træffe aftale med Commonwealth War Graves 
 Commission om at få gravstenene fornyet."

 (Denne proces ville tage 6-9 måneder, så nogle få slægninge
 til en enkelt af flyverne besøgte kirkegården 30. november
 for at se gravene, som de har set ud i årtier.

 Desværre fik nogle journalister galt fat i det og bekendtgjorde
 at der ville blive en højtidelighed i november 2011.

 Intet var besluttet omkring en højtidelighed engang næste år!

 Nu vil ikke engang Sgt Thomas Mairs
 få en ny headstone! AS)
 


Glæde i Korsør over at bidrage til sagens opklaring og endnu større glæde hos familier i United Kingdom over at få klarhed over deres kæres sidste hvilested!
Da aviser i England og Skotland fortalte om sagen, tog danske aviser og TV fat og fortalte om sagen, også med interviews.
Se MailOnline/HALcrew * Daily Record * BerlingskeT. 11 NOV + 22 NOV 2011 * JP-netavis-kpn.dk * TV2oj-artikel * TV2oj - tale * Afspil TV2oj.   

Mediernes opmærksomhed betyder heldigvis, at en hel del mennesker fra alle dele af Danmark har henvendt sig til mig for at fortælle mere om flystyrt, de kender til!
Desværre betød det også at en anonym dansker sendte nogle hemmelige punkter til Air Historical Branch, hvor han hævdede, at afgørelsen var forkert!
(Mail fra chefen for Air Historical Branch afslørede at danskeren mente, at mindst en af gravene indeholdt de jordiske rester af et medlem af besætningen på
Lancaster ED557. (Forkert. Sgt C. Walker er i grav 7-131. AS) Ved at kigge i mappen om Lancaster ED557 fandt man i AHB rapporten med de tre fotografier!)
Uden at jeg var taget med i den nye beslutningsproces fik jeg at vide fra en nærmeste pårørende til en af flyverne fredag aften (25 NOV 2011) at en ny beslutning fastslog, at flyet ikke var en Halifax!!! Torsdag den 1. december fik en anden nærmeste pårørende at vide, at det afgjort var en Lancaster!

Den 5. december 2011 kl. 18:47 fik jeg fra Mr Sebastian Cox, chef for Air Historical Branch(RAF) en email:
En rapport fra et særligt undersøgelseshold på nedstyrtningsområdet indeholdt henvisning til en bjærget del, en hastighedsregulator til at holde
konstant hastighed, med et typenummer, sammen med 3 fotos, der viser to motorer og en propel fra nye vinkler. Royal Air Force Museum fastslog at typenummeret "henviste til en type hastighedsregulator, som KUN var monteret i Avro Lancaster-fly. De erklærede også at de mente den særlige
kombination af propel og Merlin motor vist på billederne også angav, at flyet var en Lancaster og IKKE en Halifax."
Så kunne Bispebjerg-gravene ikke tihøre besætningen på DT628.

"Du vil indse, at det var ikke nogen nem beslutning. Vi var, og er, godt klar over den sorg dette har forårsaget hos familierne til besætningen på DT628, hvilket vi meget beklager. Vi er også godt klar over, at denne beslutning ville være pinlig for både dig og os, men ikke desto mindre tror vi, at det var
og er den rigtige beslutning."

Da denne email blev modtaget, var der igangsat en intensiv eftersøgning af vragdele for at se, om de kan hjælpe til en afgørende identifikation!