Fritz
Rasmussen
Update d:
23 DEC 2011
Illustration af
Ebbe Sadolin i
Nationaltidende 8/2 1940
Tekst og andet fra januar 1990 fra fru Else Kjærulff
Vognsen sendt til www.airmen.dk NOV 2011.
Se også J. Thalbitzer.
N.J.R. Buchwald og Danish WW2
Pilots
Om en dansk flyverløjtnants dygtighed,
dristighed
og eventyrlyst, offervilje og tapperhed
og
om medfølelse
og taknemmelighed efter hans død.
 
Den første
Af Kaj Munk, trykt i Nationaltidende 8/2 1940
Min Radio melder i Aften blandt al det sædvanlige Drab:
Den første frivillige danske Flyver i Finland er falden.
- Naa ja. Jeg kendte ham ikke. Hver Dag har jo Tusindes Tab.
Da hører jeg ude i Natten en ensom hjælpeløs Kalden.
Jeg driver derud, hvor den isner, den evige onde Nordøsten.
- Tusinder falder jo daglig. Og jeg kendte ikke den Gut.
Saa staar jeg og lytter - og gyser: dèr lød den jo atter, Røsten.
Broder, der faldt i det fjerne, har du fortrudt? fortrudt?
Da svared det ned fra en Stjerne, lysvaagent: "Min Ven, den Klage
du hørte, var Børns og Kvinders, der venter paa Skærm fra Mænd.
Jeg hørte det Raab - og adlød. Vel, skaf mig mit Liv tilbage,
jeg lover dig, jeg skal lyde og gøre min Pligt igen."
Kaj Munk skrev også:
Drenge, I Drenge som døde - - -
Som
barn så jeg Fritz Rasmussens fly cirkle over Slagelse. Han fløj en
tur rundt for at hilse på sin mor: nu afdøde fru sagfører Anna Rasmussen.
Senere blev jeg gift med hans yngste bror og kom til at interessere mig
for
hans skæbne.
Han er født den 8. september 1911; blev
kolonialuddannet og aftjente sin værnepligt ved Husarregimentet i Næstved
og tjente senere ved Dragonerne i Randers.
Efter en kort afbrydelse gik
han ind i Flyvevåbnet og blev i 1935 uddannet til dansk militærflyver og
blev derefter fra flyveskolens lette
"Tiger Moth" skolemaskine
hurtigt omskolet til de sværere
rekognoscerings-maskiner og yderligere udtaget til jagerflyver.
Den sidste tid i
flyvevåbnet var han adjudant hos oberstløjtnant L. Bjarkov.
Når denne trænede i luftkamp med en af jagermaskinerne, valgte han altid
Rasmussen
til modstander.
Løjtnant Rasmussen blev kendt som Danmarks
bedste svæveflyver.
Ved Dansk Svæveflyve-Unions og Berlingske Tidendes stor Lundtoftestævne
i 1938 var han og oberstinde Harriet Førslev de eneste danske, der fik
tilladelse til at svæveflyve med de tyske planer. Her udførte Fritz
Rasmussen
en kunstflyvning, der tog vejret fra de fleste - ikke mindst
fra den tyske leder,
der var
"lige ved at
blive rasende" over de dristige manøvrer med planet, der
ikke
var godkendt til kunstflyvning.
Det var første gang, man i Danmark så, hvad
der kunne præsteres med et svævefly. Løjtnant Rasmussen blev da også i sin
fritid instruktør i Dansk Svæveflyve-Union.
Efter hans død udtalte Harriet
Førslev:" Han var en dygtig svæveflyver, altid parat med råd og dåd, den
eneste danske med det internationationale Sølv-C-Certifikat,
som alle
svæveflyvere stræber efter at erhverve".
Det er mærkeligt at tænke på, at Fritz
Rasmussen var udtaget til at føre det danske svæveplan ved Olympiaden i
Finland 1940.
Han og vennen Greve Erhard Frijs var de første, der meldte sig som
frivillige ved det finske luftforsvar.De to havde planlagt - og alt var i
orden dertil - en verdens-
flyvning
med den danske KZ sportsmaskine over
Europa, Arabien og Indien til Singapore. I stedet for denne tur og
Olympiaden blev det for begge til en indsats i
Vinterkrigen.
De tog til Finland i december 1939 og meldte
sig hos Kompletteringsflygflotilj 2 og søgte ivrigt at komme i
fronttjeneste. Det lykkedes.
I vinterkrigen deltog 8 frivillige danske flyvere: 4 faldt, 2 såredes og 2
vendte uskadte tilbage til Danmark.
Den 2. februar 1940 blev en finsk afdeling på
østfronten angrebet af en russisk eskadrille på 30 bombe- og
jagermaskiner. 6 finske jagere, ført af Rasmussen og
5 andre frivillige
blev sendt op mod den store overmagt. Rasmussen fik straks føling med
fjenden; men blev ulykkeligvis ramt i hovedet, men nåede at springe ud i
faldskærm og
var død, inden han ramte jorden. At hans faldskærm blev skudt
i brand af russerne, og at han blev dræbt på vej ned, er ikke rigtigt. Få
minutter efter
var den russiske eskadrille på flugt.
Hans død blev omtalt i radioen i Danmark, og
den 8. februar havde Nationaltidende et digt af Kaj Munk med
illustration af Ebbe Sadolin. (Se øverst.)
Sammen med 3 finske faldne blev løjtnant
Rasmussen begravet i en heltegrav i
Valkeala. Oberst V.T. Virkkunen talte
om den danske flyver som repræsentant for broderfolket, der gav sit liv
for Finland. Der var kranse fra blandt andre Feltmarskal
Mannerheim; og
under overværelse af en stor menighed blev kisten - svøbt i Finlands
orlogsflag - båret til graven af finske og danske officerer.
De fleste af de foranstående oplysninger har
jeg fra familien og fra danske aviser; men gennem den danske konsul i
Kotka, Ragnar Backström fik jeg nærmere kendskab til min mands brors
historie.
Konsul Backström fik af en ven oplyst, at en dansk flyverofficer skulle
ligge begravet i Valkeala 60 km fra Kotka, og besøgte sammen med sin
hustru fru
Urda-Maria graven, hvor de ved dette og utallige andre besøg
lagde blomster.
Når vinteren nærmer sig, sørger de stadig for, at der bliver sat lyng, som
tåler frosten, og når bogstaverne på stenen er blegnet, maler konsul
Backström dem op. Samme konsul er en meget dygtig fotograf og har sendt os
adskillige fotos af heltegravene og selve gravstedet. På stenen ses det
finske flyvevåbens emblem.
Det er et Svastika-kors (stående - ikke som det
tyske hagekors hældende).
Via Rigsarkivet i København fandt konsul
Backström frem til familien i Danmark og skrev i 1985 i det første brev:"
I Finland vurderer vi højt de varmhjertede
mennesker, som frivilligt kom
til vor hjælp i en tid i vor historie, da vi stod ensomme og havde det
meget svært. De, som i lighed med Deres bror, ofrede deres liv,
gjorde det
muligt
for os at leve i et frit land".
Vi skrev selvfølgelig tilbage og takkede for
omsorgen for graven, og min mand og jeg fik et hjerteligt venskab med
Ragnar Backström og hustru, der indtil for nylig
var rektor ved en skole i
Kotka. De har besøgt os nogle gange, hvor konsul Backström har brugt
opholdet i Danmark til sin hobby: at studere
kejserinde Dagmars
liv.
I
Kotka er han primus motor for
Langinkoski Museet: den fiskerhytte, som
Tsar Alexander den 3. lod opføre, og hvor han og den kommende danskfødte
kejserinde tilbragte flere ferier med børnene. Som en parentes kan jeg
fortælle, at Backström sidste år udgav et smukt hefte med egen tekst og
fotografier om fiskehyttens
bygning og historie.
Ved siden af sit arbejde og Dagmarforskningen
har konsulen interesseret sig for luftvåbnets historie under Vinterkrigen,
herunder især for Fritz Rasmussen. Sidste
forår sendte han os en fotokopi
af et par kapitler af en bog "Stridsflygare under
Karelens Himmel", det ene
om Greve Frijs, det andet om Rasmussen. Forfatteren
er
en nu afdød
jagerflyver Jorma Servanto. Denne havde iøvrigt en verdensrekord. Under
Vinterkrigen nedskød han på under 5 minutter 6 fjendtlige kampfly. Bogen
udkom allerede 1941, men var så "fædrelandsk", at den var forbudt flere år
efter krigens afslutning. Servanto fortæller, at man efter en træfning med
russerne
manglede 2 danske, hvorefter han i den sidst landede maskine, som
endnu havde motoren i gang, fløj op og kredsede over det sted, hvor
luftslaget havde fundet
sted. Mellem 2 små holme var en del mennesker
forsamlet. Her var den brændende maskine faldet ned og havde dannet en
korsformet plet, hvor den var gået
gennem isen.
Rester af flyet blev senere fisket op og rettet
ud, og flyet blev ved hjælp af andre forliste fly genskabt. Konsul Backström
fortæller, at det var en Overfältväbel
Veli-Petika, som under en dykning på
15 meters dybde, fandt maskinen i 1978. Den er nu 50 år efter afsløret på et
flymuseum i Luonetjrvi nær Jyvskyla.
45 år efter krigen havde
avisen KUOVOLAN SANOMAT en længere artikel af journalisten Erkki Mattila om Fritz
Rasmussens liv og død i Vinterkrigen.
Fru Backström har venligt sendt os en
oversættelse til svensk; og sidste år har konsulen selv til et julenummer i
en svensksproget avis skrevet en artikel om
min mands bror.
Fritz Rasmussen og hans fly er blevet en lille
del af historien om den
finske Vinterkrig. I vor ofte fortravlede tid føler man sig glad og
lidt overrasket over den taknemmelighed, som mange finner stadig 50 år efter
viser mod de mænd, der fra Danmark
deltog
i krigen.
Til sidst en morsom og rørende lille historie,
som vore finske venner i Kotka hørte af andre besøgende på kirkegården i
Valkeala: Efter krigen var der 2 små brødre
i
byen, som hver måned fik
lommepenge. Den ene var meget optaget af, at en dansk flyverløjtnant
var begravet der, og brugte nogle af sine penge til blomster på
Fritz
Rasmussens grav. - Da han som voksen rejste fra stedet, bad han sin mor
huske graven. Så med familien Backströms omsorg nu, har den danske
flyver-
løjtnants grav
altid været plejet med omsorg og hengivenhed.
Se også Flyvehistorisk Tidsskrift nr. 1, Marts 2011, s. 15-17. |