Tale af Wing Commander Anthony O'Leary
OAM In
English Opdateret:
24 MAR 2015
Nøglelinks: Løftet * Talen
* Kransene * Porter og Morris
* Englændergraven *
Lancaster ME449 *
Tab af liv
Oversat af Anders Straarup.
Wing Commander Anthony O'Leary OAM Royal
Australian Air Force, Assistant Defence Advisor, holdt denne tale ved i Tarm ved
Englændergraven.
![]()
Mange tak, ærede gæster, familiemedlemmer til
besætningen på Lancaster ME449, mine damer og herrer. Mit navn er Anthony
O'Leary og jeg er Wing Commander
Som flyver er jeg særdeles glad for at være her
sammen med jer og deltage i denne mindehøjtidelighed. Vi er her for at
anerkende indsatsen og offeret fra en
Når vi ærer besætningen i dag gør vi også ophold
for at tænke over bidrag fra de mænd og kvinder i tjenesten i Australien,
Danmark og Storbritannien, som kæmpede
Historien om ME449 i marts 1945 er historien om
mange mennesker, der alle viste stort mod og udførte ekstraordinære og
bemærkelsesværdige handlinger. Det er
Jeg vil gerne tale om Bomber Command, som både
103 Squadron og ME449 var en integreret og vigtig del af. 125.000 flyvere
gjorde tjeneste i Bomber Command, og
Besætningerne i Bomber Command fløj på mere end
364.00 (364.514) togter, og på højdepunktet af bombekampagnen kunne op til
1.000 tunge bombefly udføre operationer på en enkelt nat, og af dem ville 10
% af fly og flyvere ikke vende tilbage. I 1943 og 1944 var nedslidningen af
styrker så stor, at besætninger havde
De kendte denne risiko, men over 12.000
australiere meldte sig stadig frivilligt for at gøre tjeneste i Bomber
Command, og tro det eller lad være, over 10.500 var som Bertie, Mitchell og
Porter og gjorde tjeneste i blandede besætninger inden for RAF Squadrons.
Kun 2 % af alle australiere, som meldte sig, gjorde tjeneste i Bomber
Command, men de 3.486 som døde udgjorde 20 % af alle australske dødsfald
under kamp. Den australske 460 Squadron alene mistede 1.018 flyvere, eller
svarende De mænd, som besætningen på ME449, der valgte at gøre tjeneste i Bomber Command, er for mig alle bemærkelsesværdige. De kendte deres odds, og dog gik de frivilligt dag efter dag ud til deres fly, lavede eftersyn, startede motorerne og tog kampen over på fjendens område. Jeg har aldrig mødt en flyver, som tjente i Bomber Command, som ikke havde et glimt i øjet og forstod livets værdier.
ME449 har 5 medlemmer, som gjorde sig fortjent
til at bære en lille kålorm på deres slips. I 2013 var jeg så heldig at
spise sammen med medlemmer af en forening,
Mens
disse mænd var ved at klare sig tilbage til England, var deres familier og
kammerater bekymrede for dem, akkurat som så mange mødre og fædre og andre,
I dag husker vi også de kære, der sagde farvel
til dem, som var bekymrede for dem, som bød dem velkommen hjem eller alt for
ofte mistede dem i et fremmed land
Dette sted anerkender bidraget fra Porter og
Morris og sikrer, at de ikke bliver glemt. Og også de der gjorde tjeneste,
de der bragte det største offer, og det samfund,
På den australske regerings vegne vil jeg gerne
takke jer alle for at være her i dag, og takke de mange mennesker og
organisationer, der har bidraget til denne Vi vil især takke de lokale råd og de omliggende fællesskaber og Commonwealth War Graves Commission, som lavede og vedblivende tager sig af disse flyvergrave.
Må dette sted fortsætte med at være en
påmindelse om den fortsatte solidaritet og venskabsbånd mellem
befolkningerne i Australien, Danmark og United Kingdom,
Personligt er det en ydmyg oplevelse at
repræsentere folk fra
Royal
Australian Air Force med hensyn til at takke dem, der betalte den højeste
pris i den fineste Jeg vil gerne slutte med en bøn skrevet af en australsk flyver, Flight Sergeant Hugh Brodie, 460 Squadron, Bomber Command. Fra: Flight Seargeant Hugh Brodie, 460 Squadron, Royal Australian Air Force (Dræbt under operation til Bremen den 3. juni 1942)
Almægtige og allestedsnærværende magt Den store uafvendelige
bane Jeg beder ikke om hjælp til at ramme min
fjende, Men det beder jeg om - vær ved min side Vi må aldrig glemme dem. |