Lancaster I LM184 - Ved Aalestrup - Besætningen      In English     Updated: 16 SEP 2008

En enkelt besætning - 7 ud af omkring 150.000 allierede flyvere, der gik tabt under 2. Verdenskrig.

"Talrige tragedier tegner sig bag de mange menneskeskæbner. Vi vil følge besætningen på  Lancaster LM 184 fra 90 Squadron, RAF og derved få del i 7 af disse
skæbner.

Flyets pilot var Flight Lieutenant David Sumsion, født i Herefordshire den 21. august 1922. Efter at være uddannet på Cheltenham College meldte han sig i juli 1941
til RAF´s frivillige reserve. Han blev uddannet som bomber-pilot i USA og knyttedes til No 90 Squadron i august 1944.

Med i flyet havde han sin gode ven Pilot Officer H.E. Allman, født den 12. januar 1911. Han var maskintegner, en dygtig pianist og kordirigent ved Tattenhall Kirke.
Allman meldte sig samme dag krigen brød ud som frivillig til RAF. Efter at være uddannet i Canada deltog han efter sin hjemkomst først i 1943 i mange bombetogter
over Tyskland. I juli 1944 fødte fru Allman en søn, han fik navnet David efter vennen.

Navigatøren på flyet var Flying Officer Jack Leadbeater, født 4. januar 1922. Han indtrådte i RAF´s frivillige reserve i juni 1942 efter at have gået på Leeds tekniske skole. Også han var uddannet i Canada.

Radiotelegrafisten om bord var Sergeant E.R. Atkinson, født 16. februar 1923. Han var under uddannelse til bygningskonstruktør, da han i 1942 kom til RAF.

Sergeant D.W.H. Davey, født 11. maj 1925, var flyets flight engineer. Han havde været medlem af hjemmeværnet, da han som 18-årig den 8. juni 1943 trådte ind i RAF.

De to skytter om bord var Sergeant A.E. Hall, født 27. juni 1924 og Flight Sergeant J.M.S. Turachek, født den 18. marts 1925 i Kostice i Tjekkoslovakiet. Turachek var
som 4-årig sammen med sine forældre udvandret til Canada. Han kom i 1943 til RCAF.

Den 29. august 1944 fløj denne besætning sammen med næsten 600 andre ind over Jylland ved midnatstid. Lancaster LM 184 havde Stettin som mål, men den blev
skudt ned af en tysk natjager og styrtede brændende til jorden lige syd for Aalestrup i Himmerland. (
Her) Hele besætningen blev dræbt.

Den 1. september 1944 modtog F/O Allmans forældre i Chester et telegram, hvori det her "30. august 1944 Beklager at måtte meddele Dem, at Deres søn
F/O Henry Edward Alman savnes som resultat af en luftoperation natten 29/30. Aug... Enhver yderligere oplysning vi måtte modtage vil straks blive kommunikeret til
 Dem..." Netop den 1. september var Allman og de 6 øvrige flyvere blevet nedgravet på Aalestrup kirkegård som ukendte.

Men gårdejer Martin Husum, på hvis mark flyet var faldet, fandt senere et identifikationsmærke, som han gav videre til lederen af modstandsbevægelsen i Aalestrup,
smed Arne Dantoft. Denne sendte det til Toldstrup, der telegrafisk underrettede London om fundet. Det blev oplyst, at mærket havde følgende inskription: "GB 153326
officer H.E. Allman CE-RAF" og at flyverens kammerater alle var begravet på Aalestrup kirkegård.

Den 6. april 1945 kom telegrafbudet igen til familien Allmans hjem i Chester. I telegrammet stod:
"Beklager dybt at måtte meddele Dem at ifølge oplysninger modtaget gennem en pålidelig kilde må Deres søn F/O Henry Edward Allman antages at have mistet livet
som resultat af luftoperationer 29-30/8 1944... Air council udtrykker sin dybfølte sympati. Hans kone er blevet underrettet."

I mere end 150.000 tilfælde modtog familier i USA og Det britiske Imperium lignende meddelelser om tab af flyvende personel. I mange tilfælde fik familien vished for
deres pårørendes skæbne, kortere eller længere tid inden krigen sluttede. En strøm af meldinger fra Røde Kors, efterretningstjenester, modstandsgrupper og sågar
fra private tilgik London fra det europæiske kontinent, angående nedstyrtede fly-besætningers skæbne." (FAF)