Da amerikanerne senere satte ind med
dagangreb, fløj de i store formationer af B-17 Flying Fortress hen over os.
Formationerne var eskorteret af P-51 Mustang jagere, der havde den fornødne
rækkevidde til turen frem og tilbage. En overskyet dag var der luftalarm.
Jeg stillede mig med udsigt til banegården, for at se hvad der skete.
Der hørte jeg skudsalver lige over
Padborg. Dernæst så jeg et vingeskudt fly komme flaksende ned under
skylaget. Det var en Mustang. Piloten sprang ud med
sin faldskærm, og derefter hørtes en dyb brummen fra den afskudte vinge der
hvirvlede ned. Jeg var henne ved Mustangen før tyskerne ankom, og kunne
derfor gå
tæt på for at se på skaden. Flyet lå på maven, så jeg kunne se de skudhuller
helt inde ved vingeroden, der havde forårsaget, at vingen brækkede af.
Mit gæt var, at piloten blev såret. Faldskærmen dalede ned i næheden af Bov.
Tilstede kom en tysk soldat i bil samt Dr. Lorenzen fra Bov, som gav piloten
førstehjælp. Tyskeren ville køre piloten til deres lejr i Fårhus. Dr.
Lorenzen insisterede på at køre med, men det ville tyskeren ikke være med
til, ikke før Dr. Lorenzen sagde til ham,
at han var befalingsmand i den Prøjsiske arme (i første verdenskrig, altså
før genforeningen).
Det fik tyskeren til at stå ret, men han havde pistolen klar under hele
køreturen. Dr. Lorenzen kunne tale engelsk med piloten. Det forlød desværre,
at piloten døde et
par dage senere.
Den afskudte vinge landede i nærkeden
af Fårhus. Vingen blev splittet ad, kun kanonen borede sig ned i jorden.
Den blev fundet langt senere ved udgravning til vejarbejde.
Det sidst skrevne stod at læse i en
artikel i Flensborg avis, men jeg husker ikke årstal og dato
Jeg flyttede fra Padborg i 1945, og bor nu i Roskilde. |