Da amerikanerne senere satte ind med 
    dagangreb, fløj de i store formationer af B-17 Flying Fortress hen over os. 
    Formationerne var eskorteret af P-51 Mustang jagere, der havde den fornødne 
    rækkevidde til turen frem og tilbage. En overskyet dag var der luftalarm. 
    Jeg stillede mig med udsigt til banegården, for at se hvad der skete. 
    
    Der hørte jeg skudsalver lige over 
    Padborg. Dernæst så jeg et vingeskudt fly komme flaksende ned under 
    skylaget. Det var en Mustang. Piloten sprang ud med  
    sin faldskærm, og derefter hørtes en dyb brummen  fra den afskudte vinge der 
    hvirvlede ned. Jeg  var henne ved Mustangen før tyskerne ankom, og kunne 
    derfor gå  
    tæt på for at se på skaden. Flyet lå på maven, så jeg kunne se de skudhuller 
    helt inde ved vingeroden, der havde forårsaget, at vingen brækkede af.  
     
    Mit gæt var, at piloten blev såret. Faldskærmen dalede ned i næheden af Bov. 
    Tilstede kom en tysk soldat i bil samt Dr. Lorenzen fra Bov, som gav piloten 
     førstehjælp. Tyskeren ville køre piloten til deres lejr i Fårhus. Dr. 
    Lorenzen insisterede på at køre med, men det ville tyskeren ikke være med 
    til, ikke før Dr. Lorenzen sagde til ham,
    at han var befalingsmand i den Prøjsiske arme (i første verdenskrig, altså 
    før genforeningen).  
     
    Det fik tyskeren til at stå ret, men han havde pistolen klar under hele 
    køreturen. Dr. Lorenzen kunne tale engelsk med piloten. Det forlød desværre, 
    at piloten døde et  
    par dage senere.  
    
    Den afskudte vinge landede i nærkeden 
    af Fårhus. Vingen blev splittet ad, kun kanonen borede sig ned i jorden.  
    Den blev fundet langt senere ved udgravning til vejarbejde.  
    
    Det sidst skrevne stod at læse i en 
    artikel i Flensborg avis, men jeg husker ikke årstal og dato  
     
    Jeg flyttede fra Padborg i 1945, og bor nu i Roskilde.  |