LAN PB302
nødlandede
i Nordsøen den 27. august 1944. AOD har detaljer. Besætningen blev reddet af
S 304 »Ove«.
Fra bogen A. Hjorth Rasmussen: Det er nødvendigt at sejle,
Fiskeri- og Søfartsmuseet,
Esbjerg, 1980:
S 304 »Ove« var i august 1944 på vej hjem fra
Cleaver Bank med en god last fisk, da et par engelske jagermaskiner fløj hen
over kutteren og affyrede varselsskud med maskingevær. De nedkastede lysbomber,
og besætningen forstod af jagernes manøvrer, at de skulle gå vestover.
Maskinerne viste vej til en gummibåd med 6 flyvere. Så snart flyverne kom
ombord, begyndte de at dele ud af deres Woodbine-cigaretter, de satte sig på
lønningen, og chefpiloten spurgte: »Nå, skipper, hvor skal vi så hen?« Da
skipperen mente de skulle til Danmark, blev flyverne betænkelige og foreslog, at
de i stedet skulle sejle til Sverige. Det kunne dog ikke lade sig gøre på grund
af minespærringerne i Skagerak. Diskussionen blev imidlertid afbrudt, da
jagermaskinerne vendte tilbage og nedkastede en vandtæt pakke med en lang, gul
strimmel bundet ved. Pakken blev fisket op med en bådshage og indeholdt en
sejlordre med angivelse af kursen til The Wash syd for Grimsby. Skipperen ville
dog ikke til The Wash, men ønskede at gå til Humberen. Det gik flyverne med til.
(Se kort over
Nordsøen.)
Resten af beretningen fra fiskeskipper Hans A. Olsen, "Ove", optegnet af Egon
Skelmose 19. marts 1970, fra
Fiskeri- og Søfartsmuseet:
De reddede flyvere lånte fiskernes celluldstøj og
fik varmen i lukaf et. Kokken lavede the til dem, men de rynkede
på næsen, da de fik den serveret. Det var den såkaldte æblethe lavet af danske
surrogatblade. På vejen vestover blæste det pludselig op til storm, så
besætningen på »Ove« måtte stuve grejerne i lasten og surre alt på dækket. Det
var således i sidste øjeblik flyverne blev reddet, for de havde
næppe overlevet denne storm i gummibåden.
30 sømil fra den engelske kyst blev de mødt af
engelske hurtigbåde, som tog de reddede flyvere ombord og eskorterede "Ove" til Grimsby. Efter ankomsten til Grimsby fik besætningen besked om at pakke, da de
skulle forlade skibet. Om natten blev de interneret i et lokale i Grimsby under
politivagt, og hver gang en mand skulle på toilet, blev han ledsaget af en
betjent. Deres fisk blev losset i Grimsby, men om natten havde der været ubudne
gæster ombord og stjålet en del af fisken samt skåret alle poserne af deres
vod.(snurrevod) Derefter blev de sendt til Patriotic School i London, hvor de
kom i forhør som alle andre fiskere.
Efter en tid på Patriotic School blev de
indlogeret på Shaftesbury Hotel, hvor de boede indtil videre. Under opholdet på
hotellet blev de inviteret ned i Det danske Hus til kaffe hver dag. Under disse
besøg talte de ofte med Christmas Møller og frue. Fruen stod for hvervningen af
frivillige og forsøgte også at hverve besætningen fra "Ove". Kun yngstemanden,
som var kok ombord, meldte sig. De andre ville ikke. Skipperen Hans Olsen
pointerede, at han havde ansvaret for kutteren (rederikutter) og at han derfor
ville søge at komme ombord på den igen. Efter denne forklaring var det ligesom
fru Christmas Møller tabte interessen for dem, bl.a. vankede der ikke kaffe
mere.
Efter nogen tids forløb fik de tilbudt arbejde på en tovværksfabrik, og da
de fik forklaret, at det havde noget med splejsearbejde at gøre, slog de til.
Det viste sig dog, at det i virkeligheden var en forhenværende tovværksfabrik,
som nu var lavet om til en pølsefabrik. Da ugelønnen var så lille, at man selv
måtte spæde til for at eksistere, meldte Olsen fra og tog til Whithaven på
fiskeri, medens de 2 andre blev på fabrikken. Tilskuddet til ugelønnen blev
trukket på afregningen fra fangsten, der var blevet solgt i Grimsby, og som de
først fik udbetalt langt senere.
December 1944 fik Olsen besked om at hans
kutter var frigivet til fiskeri, og han sendte straks bud til fabrikken efter
den øvrige besætning. De mødtes i Grimsby juleaftensdag ombord på "Ove" for at
gøre klar til fiskeri. Der var hverken proviant eller andet ombord, men
tilfældigvis lå esbjergkutteren "Skallingen" ved siden af "Ove", og da
besætningen på "Skallingen" havde været der i nogen tid, havde de fået ryddet op
og gjort det lidt hyggeligt i lukafet. Fiskesalgsmanden havde bl.a. sendt en
kalkun og andet godt ned til mandskabet på "Skallingen", og skipperen Poul
Poulsen inviterede folkene fra "Ove" til julemiddag, så begge besætninger fik en
hyggelig juleaften.
Senere kom skipper Olsen på våbenkursus, fordi "Ove" skulle
på islandsfiskeri og derfor skulle have våben ombord. Engang mistede de det ene
skrueblad på kutteren under fiskeri ved Island, og da de endelig nåede tilbage
til England var stævnrøret slidt i stykker. En dansk maskinarbejder fra Esbjerg,
Johan Grumsen, var tidligere kommet til England med kutteren "Johnny Venø" af
Esbjerg og gik nu i Whithaven, hvor han holdt de danske fiskeres motorer i
orden. Grumsen fik hugget så meget ud i agterstavnen, at han kunne få et nyt
stævnrør i, samtidig med at han sørgede for at få støbt et nyt skrueblad. Der
var jo ingen reservedele til danske motorer i England. Arbejdet var så godt
udført, at kutteren sejlede med det mange år efter. I det hele taget var Grumsen
en god mand for fiskerne. Havde de et eller andet problem var det altid Grumsen,
de gik til enten det så var med maskinen eller andre ting.
Efter befrielsen af Danmark hviskede havnemyndighederne skipper Olsen i øret at
havde han lyst til at besøge familien hjemme, kunne han godt på næste rejse
sejle en tur til Skagen, blot måtte han love at komme tilbage til England igen,
da de jo ikke var frigivet officielt. Altså skulle det være "tys, tys". Da Olsen
vidste, at der var brændstofmangel hjemme tog han ekstra meget kul ombord, og da
de kom til Skagen, fik familierne det. Han benyttede lejligheden til forskellige
eftersyn på kutteren, og da han kom tilbage til England, fortalte han at de
måtte gå til Skagen med maskinskade, men englænderne bebrejdede ham ikke noget.
I Skagen var der heller ikke problemer med myndighederne, da alt var så flydende
efter befrielsen.
7 flyvere.
|