
B 17G 42-32070 - Den lange version På
engelsk Updated:
02 MAY 2009
Historien om
B17 42-32070 fra Flyvehistorisk Tidsskrift.
”Over målet blev flyet ramt af
flak,
Nr. 3 motor satte ud og Radio Operator S/Sgt Earl F. Green blev ramt i det ene
ben. Da flyet
nåede Lolland,
blev det angrebet af et par FW 140. Piloten gled ud af den lille formation og
foretog en perfekt nødlanding på en mark ved Ryde. Den sårede radio operator
blev transporteret til en nærliggende vej af et par besætningsmedlemmer, medens
resten forsøgte at sætte ild til flyet ved at samle brandbart materiale,
overhælde det med benzin og antænde det med en lyspistol. Branden fængede, da de
ni besætningsmedlemmer flygtede mod skovene, men den gik hurtigt
ud, og tyskerne kunne i de efterfølgende dage skille flyet og sende det til
Rechlin i Tyskland, som reservedele for en mindre tysk flyveenhed,
der anvendte
allierede fly.
S/Sgt. Green blev hurtigt hentet af Falck og bragt til Nakskov sygehus (her),
hvor overlæge MacDougal og hans personale reddede Green's ben. Den 9. august
blev han udskrevet fra sygehuset, og efter et par dages ophold på et tysk
hospital i Københavnsområdet, blev han med tog transporteret til Tyskland. Efter
ophold i flere forskellige fangelejre, blev han den 5. maj 1945 befriet af
russerne i fangelejren Stalag Luft I i
Barth på Rügen.
Af de ni besætningsmedlemmer, der flygtede, blev tre (2nd Lt (Pilot)
Joseph R. Patterson, 2nd Lt (Bombardier) Douglas N. Galloway og S/Sgt (Top
Turret Gunner Nielan J. Smith (Kilde: AOD)), taget til fange af tyskerne i en
garage i Sakskøbing (her)
den 10. april, medens to andre (S/Sgt (Right Waist Gunner) Alfred H. Dickmann og
Sgt (Tail Gunner) Anthony LaRusso (Kilde: AOD)) blev taget til fange i nærheden
af nødlandingsstedet. Left Waist Gunner Pvt. James J. Valley og Ball Turret
Gunner S/Sgt. Mansfield Hooper fik derimod hurtigt kontakt med hjælpsomme
personer i området, og med bistand fra bl.a. elektriker Gerhard Krogh fra Maribo
(her)
kom de efter nogle dage til København. Her boede de en uges tid hos forfatteren
Halfdan Rasmussen, før de blev udskibet til Sverige, og den 29. april var de
velbeholdent tilbage i England.
De sidste to besætningsmedlemmer, 2nd Lt. Tony P. Gill (Co-Pilot) og
2nd Lt. Charles F. Markowicz (Navigator) havde langt større problemer. De var
begge af polsk herkomst og var fast besluttet på ikke at blive taget til fange,
men de personer, som de henvendte sig til i området, var meget bange og kunne
kun hjælpe med tøj og mad. De to flyvere forsøgte at klare sig uden for megen
kontakt med danskere. De skjulte sig i de nærliggende skov til den 12. april,
hvor de fik kontakt med en dansker, der mente, de kunne flygte med en båd fra
Hesnæs (her)
på Falster.
De begav sig af sted, og natten mellem den 13.
og 14. april gjorde de et forsøg på at krydse Guldborgsundbroen (her),
der ved første øjekast virkede ubevogtet. I sidste øjeblik opdagede de dog en
tysk vagtpost i skæret fra en forbikørende bil, og de undgik tilfangetagelse.
Efter flere forsøg og en del problemer kom de over Guldborgsund i en lille
stjålen båd den 15. april. De næste to dage brugte de til at observere
skibstrafikken i Hesnæs. Der var dog kun fiskekuttere, og da de to flyvere helst
ville gemme sig i et større evt. svensk skib, så opgav de deres plan og gik mod
Stubbekøbing (her)
.
Den 18. april forsøgte de sig i Stubbekøbing,
men heller ikke her fandt de nogen skibe af tilfredsstillende størrelse og
nationalitet. Om aftenen gik Gill og Markowicz mod Storstrømsbroen (her),
og igen undgik de i sidste øjeblik en tysk vagtpost. Efter en nøje observation
af de tyske vagtposter og togtrafikken fik de næste nat mulighed for at springe
på et tysk transporttog. Om morgenen den 20. april sprang de af toget efter
passage af Næstved station (her)
og begyndte at gå mod nord.
Næste dags aften søgte de, under en forrygende storm, ly i et udhus ved et
gartneri i St. Valby (her)
nord for Roskilde. De var imidlertid blevet opdaget af ejeren, og det danske
politi blev tilkaldt. Tre betjente mødte op, og de fandt hurtigt ud af de to
flyveres identitet. Betjentene havde kontakt med modstandsbevægelsen, og en
transport blev hurtigt arrangeret til København. Efter få dages ophold her blev
de udskibet til Sverige, og den 29. april 1944 fløj de tilbage til England.”
(FT 86-91-26)
|