Halifax III HX294 McCormacks beretning HAL HX294 Updated: 08 MAR 2018
![]() |
![]() udgivet 1994 af Rudkøbing byhistoriske Arkiv. Links tilføjet af Anders Straarup. Se Google Map p256 HAL HX294
"Som nævnt forlod piloten, McCormack, som den sidste maskinen, og
han landede i vandet, formentlig nogle få hundrede meter nord for
Langelandsbroens nuværende placering.
Under hjemturen passerede vi den tyske kyst og nærmede
Det har været ved femtiden om morgenen, at vi sprang ud med
faldskærm, og i lighed med nogle af de andre landede også jeg i
vandet. Jeg kom fri af faldskærmen og pustede min Mae West
(svømmevest) op og trådte vande, da mine fødder ikke kunne nå
bunden. Faldskærmen drev væk fra mig, og da den var det eneste jeg
kunne lokalisere i mørket, fulgte jeg dens retning. Vinden blæste i
en ret linie, og den strammede faldskærmens liner ud, og til sidst
trak den af sted med mig. Efter nogle få minutter fik jeg med
fødderne kontakt med havbunden, og jeg kunne vade i land. Jeg trak
faldskærmen ind, pakkede den godt sammen og begravede den i sandet.
Derpå åbnede jeg min flugtpakke og tog en Horlicks mælketablet og
løb i luntetrav hen ad stranden, så godt jeg nu kunne orientere mig,
da det gjaldt om at komme væk fra området og finde et sted at skjule
mig. Jeg krydsede ingen hegn eller vej, men kom hen til et skur, som
indeholdt landbrugsredskaber og en hestevogn. Skuret lå ikke så
langt fra stranden. Jeg havde ikke bevæget mig ret langt.
Vi bar ikke specielle flyverdragter, men fløj i vores almindelige
uniformer (som ses på billedet af besætningen),
så jeg måtte løbe på stedet for at få varmen, således at kropsvarmen
kunne tørre uniformen. Jeg frøs utrolig meget, men fik det ret
hurtigt bedre.
Jeg rev mine distinktioner og officersstriber af uniformen og
stoppede dem ind mellem brædderne i skurets vægge (det havde vi fået
ordre til af vores efterretningsofficerer ved vores briefing, for
hvis vi var landet i Tyskland og bar flyveruniform, kunne det let
medføre umiddelbare repressalier, men
Indtil da var jeg ikke blevet kropsvisiteret, og jeg havde stadig min
kniv, barbersæt, kam og den afrevne knap samt flugtkort. Ved
visitationen før forhøret tog de mit armbåndsur, kniv og sammenfoldelige
barbersæt, men resten fandt de ikke.
McCormack anførte, at han straks efter at være kommet i land begravede faldskærmen i sandet på strandbredden. Ca. otte dage senere blev den fundet af Ejnar Lollesgaard Rasmussen, og nogle år efter krigen blev han ejer af det skur, som McCormack skjulte sig i. Gavlen af det pågældende skur kan i dag tydeligt ses mod nord, når man ankommer til Langeland og netop har forladt brodæmningen. Gennem et større detektivarbejde er det lykkedes at findefrem til den dreng, som fandt McCormack. Drengen hed Palle Kidmose og var født i 1928 og var således på daværende tidspunkt 15 år. Da han imidlertid døde i 1947, har han ikke selv kunnet berette om begivenheden. Ved et af de besøg, hvor Palle Kidmose bragte en madpakke til McCormack, havde han endvidere følgeskab af sin fætter, og denne kan tydeligt huske begivenheden.
Blandt befolkningen har der i eftertiden verseret de utroligste
historier om McCormacks færden inden tilfangetagelsen. Et sejlivet rygte
ville vide, at han var gået ad jernbanelinien til Spodsbjerg og skulle
have forsøgt at få en fisker til at sejle sig til Lolland. Et andet
rygte ville vide, at han skulle have vandret helt ned til
Nordenbrogaard, hvor lensgreve Kai Ahlefeldt-Laurvig på dette tidspunkt
boede, men disse historier savner ethvert hold i virkeligheden.
Om sin egen baggrund har Alan 0. McCormack oplyst, at han er født i
Melbourne den 19. marts 1919, at hans forældre var 3. generation
australiere, og at de første var indvandret fra Skotland og Irland.
McCormack fik sin skoleuddannelse i Melbourne op til datidens niveau for
indtræden på universitetet, men meldte sig i stedet til luftvåbnet, hvor
han gjorde tjeneste i over 20 år.
Han meldte sig i 1937 og gennemførte flyveruddannelsen og blev udnævnt
til officer i juni 1938. Da krigen brød ud, gjorde han tjeneste i Darwin
v. 12. Squadron. Efter i en periode at have været instruktør, blev han
den 31. marts 1943 stationeret i England. Han fuldførte operativ træning
i Wellingtonmaskiner, men blev senere omskolet til Halifax, og den 25.
september 1943 blev han udnævnt til chef for A-gruppen i 466. Squadron,
som hovedsageligt var bemandet med australiere og var stationeret i
Leconfield i Yorkshire. Denne enhed havde netop skiftet fra Wellington
(2 motorers) til Halifax (4 motorers), og anvendte denne flytype for
første gang ved en minelægningsoperation ved de hollandske frisiske øer
i december 1943. Hver maskine medførte 4 stk. 1000 punds miner.
McCormack er dog ikke i besiddelse af optegnelser over, hvor
Siden han afgik med pension i 1957 har han drevet en farm i Queensland,
men han er stadig i besiddelse af flyvercertifikat og er jævnligt ude at
flyve, og det vil han blive ved med så længe han kan bestå de
regelmæssige helbredsundersøgelser.
I forbindelse med efterforskningsarbejdet med denne bog er der skabt
kontakt mellem de overlevende besætningsmedlemmer, og ud fra de enkeltes
beretninger har McCormack desværre måttet konstatere, at de enkelte
besætningsmedlemmers første kontakt med den danske civilbefolkning
skulle
Med hensyn til selve bombeflyet, som fløj videre forladt af hele sin
besætning, ved vi desværre intet. Da der ikke foreligger oplysninger om
nedslag over land i området, er maskinen formentlig styrtet i havet og
knust i større og mindre dele og evt. spredt over et større område. Da
vragdykkere stadig finder efterladenskaber fra krigens tid, er det ikke
umuligt, at vragdele fra dette fly en skønne dag dukker op. På dette togt til Berlin gik 43 fly tabt, svarende til 6,3% af styrken." |