![]() ![]() ![]() ![]() HJV om flyet * Foto af besætningen * Operation 30 AUGUST 1944. Flystyrt, flugt og frelse artikel i Barn af Himmerland 1978 af Vagn Vadgaard Kjær, født 1913. Ejer af Vadgaard i Strandby sogn.
Var i 1944, da den skildrede episode fandt sted,
I næste øjeblik er der kun et at gøre: ud af den brændende maskine inden det
er for sent. Et spring ud i det store, tomme rum, og så håbe på, at
faldskærmen folder
Jo skærmen folder sig godt nok ud, men antændes af ilden fra den brændende
bomber. Det giver en ublid landing. Men trods knubs og chok må faldskærmens
liner samles hurtigt og kappes, så man kan komme fri. Så ned i en grøft og
af sted i retning af det styrtede bombefly, der er eksploderet i et
øresønderrivende brag, da det Fra en nærliggende gård høres nu råb og stemmer: Dækket af mørket er der kun ét at gøre: af sted til den nærliggende skov inden tyskerne når frem til vraget og påbegynder en eftersøgning efter eventuelle overlevende fra den styrtede Royal Air Force bomber. Den 29. august 1944 lettede mere end 600 britiske 4-motorers bombefly, bemandede med henved 5.000 flyvere, fra forskellige flyvepladser i England med kurs mod forskellige mål i Tyskland.
Blandt disse fly var også 189 af typen Lancaster, fra 5. Bomber-Group. Kl.
23.00 skulle denne afdeling påbegynde indflyvningen ved Nørre Vorupør på
Jyllands
Når 5. Bomber-Groups operation her var fuldført, skulle maskinerne søge
tilbage til flyvepladsen i England ad samme rute.
Piloten i en af disse Lancaster-bombemaskiner hed B. Loneon. Han var australier. Som navigatør på samme maskine havde han H.W.D. Wilson, brite og 19 år gammel, og herudover var der yderligere 5 mand, fordelt på de forskellige poster i den store maskine med det karakteristiske dobbelte haleror.
Efter endt opgave over Königsberg satte flying-officer B. Loneon kursen
hjemover - passerede Sydsverige, hvor maskinen blev beskudt - og videre op i
nærheden af Aalborg-området, hvor maskinen fik en træffer, som man dog ikke
tillagde særlig betydning. Imidlertid konstateredes efter kort tids
flyvning ild i maskinen - og det viste
Maskinen var på dette tidspunkt over det vestlige Himmerland ved Trend Aa
området med vestlig kurs - og piloten gav da sit mandskab ordre til at
forlade flyet, altså springe ud med faldskærm.
De første fem mand, der sprang, landede på nordsiden af Trend Aa ved
Sønderlade og Hyllebjerg, som nr. 6 sprang navigatøren, H.W.D. Wilson, og
han landede lige Lancaster-bomberen fra 5-Bomber-Group endte sine dage i den bløde engjord lige nord for Gunderupgårds have - og eksploderede i tusinde stykker. Om begivenhederne, som de nu udviklede sig på Vadgaard, fortæller Vagn Kjær, som dengang var forkarl hjemme hos sine forældre: Om aftenen, da min fader, Frederik Kjær ville lukke for hønsene, blev han standset af Wilson, som gav sig til kende for ham og nu håbede at få hjælp af folkene på gården. Far tog ham med ind i køkkenet. Han var forfærdelig snavset, meget træt, vel også chokeret ovenpå de voldsomme hændelser. Mor gav ham noget at spise, men ingen her på gården kunne engelsk, så det var jo noget vanskeligt.
Karlene og jeg var taget hen på Gunderupgård af nysgerrighed - for at se,
hvad der evt. var tilbage af den nedstyrtede engelske flyvemaskine. Der var
tyske vagt- Da jeg kom hjem og fandt den engelske flyver i køkkenet, var overraskelsen naturligvis stor. Wilson vidste jo ikke rigtig, hvad alt dette kunne føre til (vi fandt i øvrigt senere ud af, at han netop to dage i forvejen var fyldt 19 år). Trods sprogvanskeligheder lykkedes det alligevel at finde ud af en del ting. Politikens Hvem Hvad Hvor årgang 1943 havde tilfældigvis en illustration af en bombemaskine med 8 mands besætning, stillet op på linie foran maskinen.
Wilson stregede straks en mand ud, altså havde maskinen kun haft 7 mands
besætning ved denne lejlighed (senere opklaredes det, at én var blevet syg
og ikke kom Jeg havde i dagens løb hørt, at tyskerne havde hentet 5 britiske flyvere i Hyllebjerg og Sønderlade - og stregede derfor 5 mand ud. Wilson så meget forfærdet ud, det var tydeligt, at han havde fået den opfattelse, at de alle fem var omkommet. Jeg fik ham forklaret - bl.a. ved at række armene op over hovedet - at de havde overgivet sig. Det hjælp på hans humør, men han var alligevel bekymret, kunne man se på ham, og hans skulderbevægelse var meget talende. Wilson var ikke for intet navigatør. På et lille kort, som jeg havde fundet frem, kunne han omgående sætte blyanten på Vadgaard og ligeledes på Gunderupgård, hvor maskinen var gået ned. Han ville nu vide, om der var bro over Lillebælt, hvad jeg jo kunne bekræfte. Så var der Storebælt, hvad jo ikke var så godt - og til Sverige skulle han, derom var der ikke tvivl. Han mente nok, at han kunne svømme over Sundet.
Jeg var efterhånden
helt klar over, at vi måtte have fat i en, der kunne tale engelsk. Inden
længe kom jeg i tanker om vores dyrlæge i Farsø, Axel Sonne. (Axel Sonne Jeg tog imod dyrlægen uden for gården, hans assistent, Laurids Hald, var med i vognen - og jeg satte dem hurtigt ind i situationen. Hald og jeg sikrede os, at der ikke var noget mistænkeligt omkring gården. (Vi erfarede i øvrigt senere, at tyskerne havde foretaget husundersøgelser på ejendommene omkring nedstyrtningsstedet, men netop var sluttet ved vores nabo). Sonne gik nu indenfor og sikrede sig først, at det virkelig var en britisk flyver, der sad derinde. Nu var gode råd dyre. Min mor holdt på, at Wilson skulle i en seng, men Sonne mente derimod, at det nok var for risikabelt, da der jo stadig var tyske patruljer overalt.
Wilson, som af gode grunde ikke havde kunnet følge med i, hvad vi snakkede
om, fik nu oversat, hvad problemet var, og erklærede straks, at han ikke
ville udsætte os Det blev arrangeret, så han kunne sove ude på høloftet, den tid han var på Vadgaard, naturligvis var alle enige om, at han skulle hjælpes videre snarest.
Da der i løbet af et par dage blev roligere her på egnen, bl. a. var der
ikke længere så mange tyskere her omkring, kom Wilson sidst på
eftermiddagen ind i stuehuset,
Da vi foreholdt ham, at han jo ikke var landet i Frankrig men på dansk
område, grinede han og sagde, at det var typisk engelsk: (Det var nu ikke
helt rigtigt, andre Flere gange kom dyrlægens datter Else og assistent Hald cyklende herud fra Farsø om aftenen, og så gik snakken jo.
Sonne besluttede at føle den nye landbetjent, som var tiltrådt i Farsø, på
tænderne. Lilholt viste sig at have forbindelsen i orden til København. Ca.
10 dage efter kom
Wilson skulle nu forlade Vadgaard og ind til dyrlægegården i Farsø. Det
skulle ske pr. cykel, var man enige om, og Wilson mente nok at han kunne
klare at cykle.
I Farsø var der en
afdeling tyske soldater som gjorde vagttjeneste, alle ældre og vel ikke
særlig militære at se til - og da Wilson fik øje på dem, var han lige ved at Men nu australieren, piloten Loneon, hvis faldskærm der gik ild i, da han sprang ud fra maskinen, hvordan var det gået ham? Piloten søgte op i den nærliggende Trend Skov, fulgte en skovvej mod øst indtil han fandt et skur, der blev brugt som læ for fårene. Her overnattede han. Næste dag standsede han en cyklist, en agent, der solgte smøreolie til landmændene og ville skyde genvej gennem skoven. Agenten var klar over, hvad det var for en person han havde for sig, tog ham med til det nærliggende Vadhus og forklarede manden her, Herman Pedersen, at det var en englænder, og at han trængte til noget at spise.
Vadhuset og Vadgaard ligger knap 500 meter fra hinanden, og så tæt var de to
flyvere på at blive forenede, uden at de hver for sig vidste om den andens
nærhed.
Piloten kom således til at overnatte i kongelige omgivelser, men da der
dagen efter blev meldt om tyske patruljer ved hegnet og porten til
jagtgården - og da det
Fru Jensen tog turen til
Farsø, opsøgte dyrlægen og spurgte ham, om han ikke kunne hjælpe dem med den
engelske flyver, som var kommet ad landevejen og nu var
Man havde med vilje ikke
fortalt Wilson, at piloten også var opsamlet og at han ville få ham at se i
Farsø. Gensynsglæden var meget stor, de to havde meget at
Næste dag påbegyndtes
turen til København (og Sverige). Nu må man jo huske, at man i de dage ikke
blot kunne rejse tværs gennem landet uden videre.
Men kriminaloverbetjent
Sigvald Pedersen, der var fra Farsø-egnen, og kriminalassistent Knud
Nielsen, København, havde »meldt sig syge« - og rejste til Farsø efter
Stor var overraskelsen, da
toget bruste ind på banegården i Hobro og viste sig at være et
troppetransporttog med tyske soldater på vej sydpå. Men den reserverede I Fredericia skiftedes til et almindeligt persontog - og kontrollen ved Storebælt klaredes ved at de to danske politifolk identificerede sig som »Kriminalpolizei mit Arrestanten«. I København afleverede politifolkene deres to »fanger« til den danske modstandsbevægelse - og den 12. september 1944 kom Loneon og Wilson med en flygtningetransport ad de illegale transportruter over Øresund til Sverige - og derfra omgående til England. Kort efter 5. maj 1945 fik vi på Vadgaard brev fra Wilson.
Han fortalte bl.a. at hans
5 øvrige kammerater fra den styrtede bombermaskine - som ventet - var kommet
i tysk fangelejr. De var alle kommet hjem nu i »forholdsvis
Wilson og Loneon var ikke
kommet på bombetogt igen over det besatte Europa. Deres opgave var blevet
at rejse rundt til de forskellige flyvepladser i England og Wilson sluttede sit brev: Nu har vi kun Japan tilbage - og så kommer vi på vingerne igen. Men bomben over Hiroshima den 6. august 1945 og Japans følgende kapitulation den 14. august 1945 bevirkede, at Wilson ikke kom på bombetogt igen. |