Stirling LJ942 - Roskilde Fjord - Den lange historie      In English                    Updated:  20 JUN 2011

Natten til den 3. april 1945 styrtede STI LJ942 i Roskilde Fjord her nord for Frederikssund. Se Google Map p418r.
Se også www.gunnarmarboe.dk om Besættelsen og hverdagsliv 1940-1945 og især Pilot under jorden om Dillon og andre flyvere fra dette fly.

3 flyvere nåede Sverige, 2 blev krigsfanger og 1 blev begravet i Kirke Værløse. (Kilde: FT 88-44-51) Se den lange historie her:

"Natten mellem den 2. og 3. april 1945 skulle tre Stirlings nedkaste våben til et større dansk modtagehold på Orø (her) i Isefjorden. Skydækket over Danmark var
meget kraftigt, og to af flyene vendte om, medens LJ942 fortsatte. Piloten, P/O Charles Thomas Dillon, og flere af besætningsmedlemmeme var kommet til 299
Squadron  i maj 1944, og de havde fløjet med forsyninger og tropper på D-dag, til Arnhem og under angrebet over Rhinen. Derudover havde de fløjet adskillige
togter med forsyninger til modstandsbevægelsen i Frankrig, Holland og Norge, samt to bombetogter. LJ942 kom ind over Sjælland på højde med Nykøbing S
(her), men det var svært at få en god landkending, så P/O Dillon begyndte at cirkle over Hundested. Tyske flak ved Melby (her) åbnede ild, og flyet blev ramt i
halepartiet. Hurtigt drejede flyet væk fra området og fløj nu i lav højde sydpå langs Roskilde fjord. P/O Dillon var overbevist om, at det var den rigtige fjord og ville
begynde at stige, men beskadigede kabler til højderoret sprang og med voldsom kraft ramte flyet vandet (her) 600 meter nord for Stenø og ca. 100 meter fra land (nærbillede her).

W/O Thomas Albert McBeath (air bomber) blev dræbt, og F/Sgt. Harold Joseph Farmer (flight engineer) slog hovedet mod kontrolpanelet og var bevidstløs i nogle
minutter. Ud over et større sår i ansigtet havde han pådraget sig hjernerystelse. Charles Dillon havde også slået hovedet og havde et mindre sår over næsen,
medens F/Sgt. Cyril Victor Laing (wireless operator) havde brækket en finger og et ben. Flyet var landet på ca. 1 meter vand, og halepartiet var brækket af og lå
ca. 200 meter bagude. W/O H. J. Hart (navigator) var uskadt, og han begyndte øjeblikkelig at hjælpe sine sårede kammerater ud af flyet og ud på den ene vinge,
hvor de fik sat en gummibåd i vandet. Pludselig kunne de høre lyde i mørket. Det var W/O R. A. Hills (rear gunner), der med nød og næppe havde undgået at
drukne i det afbrækkede haletårn, og som nu kom vadende gennem vandet.

De fem søgte mod land, hvor de fik hjælp hos fisker Alfred Olsen. (Villa Alka, Græse Strandvej 9, 3600 Frederikssund - se Natlige gæster hos fiskeren. AS)
Hills og Hart begav sig straks mod Sverige og ved Gørløse (her) fik de kontakt med medlemmer af modstandsbevægelsen, der sørgede for den videre transport.
De tre sårede flyvere blev afhentet af en ambulance og bragt til Frederikssund sygehus (her).
Farmer og Laing havde det rigtig dårligt, men overlæge Gejlager mente at Dillon sagtens kunne bringes til Sverige, så han kontaktede hurtigt medlemmer af
modstandsbevægelsen. Kl. 11 blev Dillon afhentet og bragt ud af bagdøren. Det var i sidste øjeblik, fordi tyskerne gik i det samme ind af hoveddøren.
Dillon tilbragte et par dage på Strandgården ved Over Dråby (her - Strandgaardsvej 27 B, 3630 Jægerspris, se Fotoalbum, Charle Dillon på Strandgården. AS) 
før turen gik videre til Sverige, hvor han ankom kort før befrielsen.
(Se hele historien
Pilot under jorden. Gunnar Marboe var meget aktiv 1940-1945. Hans datter Kirsten Løffler Reich står bag hjemmesiden  www.gunnarmarboe.dk.)

Tyskerne fjernede øjeblikkeligt Farmer og Laing fra Frederikssund sygehus. De blev transporteret til et tysk lazaret i nærheden af Værløse (her). Farmer blev
hurtigt sendt videre til Lübeck (her), hvor han blev befriet af britiske tropper. Laing oplevede befrielsen på lazarettet i Værløse, og blev kort efter sendt til Cosford
RAF Hospital i England, hvor han mødte Farmer.

P/O Dillon deltog efter befrielsen i No. 299 Squadron's mange transportaktiviteter. Han fløj adskillige ture til Norge, og den 21. juli landede han i Kastrup (her).
Da flyet først skulle returnere næste dag, nåede Dillon at hilse på flere af sine danske hjælpere. Den 6. oktober 1945 fløj F/O Dillon og besætning i Stirling L1668
(5G-J) fra Cairo med 20 passagerer. Den 7. oktober kl. 00.30 gik Dillon igennem et tykt skydække i 200 fods højde 1 mile syd for Rennes i Frankrig under et
forsøg på at finde den lokale flyveplads. Med hjulene nede og under et svagt drej mistede flyet pludselig højde, ramte jorden og eksploderede.
Alle 25 ombordværende, inklusive tre ægtepar, blev dræbt." 
(FT 88-44-51)