HAL HX294 problem HAL HX294 Updated: 08 MAR 2018
![]() Skytte Sydney L. Smith: "Vores besætning havde været på bombetogt til Berlin, og på hjemvejen blev vi forfulgt af en tysk jager, men det lykkedes os at ryste ham af. Som du måske ved, er der på flyet en nødtank med reservebrændstof, men da flymekanikeren ville koble over på den, opdagede han, at der ingen brændstof var i den, og vi havde kun brændstof til 5 minutters flyvetid på de tanke, som var i brug, og det blev derfor besluttet, at vi skulle springe ud med faldskærm. Da vi ikke var helt sikre på, hvor vi var, tænkte vi, at vi måske kunne nå Sverige." Pilot Alan O. McCormack: "Det er min opfattelse, at vi over Berlin var blevet ramt i maskinens bug, mens bombelemmene var åbne, og senere formodede jeg, at en brændstoftledning var blevet beskadiget. Under hjemturen passerede vi den tyske kyst og nærmede os det punkt, hvor vi skulle ændre kurs, da den ene motor satte ud og nummer to begyndte at opføre sig på samme måde. Der var stærk modvind fra Nordsøen, så jeg besluttede at vende og forsøge at nå Sverige på to motorer. Jeg havde netop fået vendt, da yderligere en motor svigtede, så jeg besluttede at lade besætningen springe ud med faldskærm, mens jeg endnu havde maskinen under kontrol ved hjælp af en motor, og flyverutens omtrentlige forløb kan rekonstrueres ud fra besætnings-medlemmernes landingssteder." Tilføjelse: Flyet kom fra Berlin fra sydøst og skulle fra Faaborg på Fyn ændre kurs til stik vest for at komme hjem, fastslår et kort. |
Pilot Alan O. McCormack: "I was under the
impression we had been hit in the belly when we had the bomb doors open,
then later presumed that a fuel line was |