Johannes Nielsen skildrer sine oplevelser.
Stirling R9251 styrtede ned om natten.
Donald V. Smith overlevede. Se
Første
flyver til Sverige og Svinø Kirkegård.
MAJOREN OG MIG
En eftermiddag var jeg ude
og pløje, og netop som da jeg havde vendt, så jeg en lille tysk enmotors
maskine flyve langs med jernbanen. Pludselig drejede den og forsvandt same
vej som det var kommet. Jeg kunne høre motoren speede op og det undrede mig
noget. Men kort efter fik jeg øje på en stor maskine, som fløj meget lavt og
styrede lige ned imod mig. Jeg skyndte mig at frigøre hestene fra ploven og
skilte dem fra hinanden, så at de var fri og kunne løbe deres vej, hvis det
store fly faldt ned eller landede.
Maskinen kom nærmere og jeg
så, at det var en engelsk bombemaskine. Jeg lagde mærke til, at den venstre
udvendige motor kørte, mens den højre kørte stødvist. Fra den ene af de
indvendige motorer kom der er kraftig, sort røg, og den anden indvendige
motor stod stille. Maskinen var nu så langt nede, at jeg tydeligt kunne se
piloten i det venstre vindue. Jeg vinkede op til ham og han vinkede igen.
Agterskytten hang ud over sin maskinkanon, øjensynligt død.
Maskinen var så langt nede,
at den måtte foretage en hård drejning for at komme udenom træerne ved
nabogården. Da den passerede mig, gik den højre udvendige motor i gang. Jeg
tænkte, at den ville falde ned i Dybsø Fjord, så jeg sprang op på en af
hestene, red hjem, og tog min cykel og kørte ned til fjorden, - men der var
intet at se, maskinen var forsvundet.
Et par dage efter læste jeg
i avisen, at tyskerne havde skudt en engelsk bombemaskine ned i nærheden af
Korsør, og at alle ombordværende var omkommet. Det gjorde et voldsomt
indtryk på mig, og jeg følte mig underlig til mode, fordi jeg nok var den
sidste, der havde set piloten i live. Jeg havde vinket til ham, og han til
mig!
En del år efter – det har
vel været i slutningen af 50erne, så jeg en tv film om en fly besætning og
dens chef. I en scene sad chefen alene ved et opdækket bord med tomme stole
omkring. Han fortalte om, hvordan han havde det med at være den eneste
overlevende, når hele hans mandskab var omkommet. Han bebrejdede sig selv,
at han stadig levede, mens mændene i hans besætning alle var døde. Hans
tanker kredsede om, hvad han måske kunne have gjort for at redde sine mænd.
Den film satte mange følelser i gang hos mig, og gjorde min gamle erindring
levende.
Helt fremme i 90erne
besluttede jeg og min familie et år, at vi ville over til Svinø for at
overvære den mindegudstjeneste for de faldne engelske flyvere, som afholdes
hvert år 4. maj om aftenen ved kirkegården. Jeg ringede derfor til formanden
for menighedsrådet for at få adgangskort, og det viste sig, at han var noget
af en specialist, hvad angår de engelske flyvere, og han tog tit ud og holdt
foredrag om dem.
Han kunne fortælle mig, at
den pilot, jeg havde vinket til, mens jeg gik og pløjede, var major, og at
han havde overlevet ved at springe ud fra maskinen uden faldskærm, kort
inden den ramte jorden. Han var landet i en stor kornstak og var sluppet fra
det blot med nogle knubs. Han havde været yderligere heldig ved, at bonden
der ejede marken var leder af modstandsbevægelsen i området, og han havde
sørget for, at majoren blev transporteret til Sverige og derfra videre til
England. Efter krigen flyttede majoren til Canada, hvor han gjorde tjeneste
i flyvevåbnet. For nogle måneder siden var han død, og i hans testamente
stod der, at han ville begraves ved siden af sit mandskab på kirkegården i
Danmark. En del af hans formue skulle bruges på, at betale rejsen til fra
Canada til Danmark for hans familie, så de kunne være med ved
urne-nedsættelsen.
Jeg var meget berørt over
at høre alt dette, og også over at få lov til at være med til at opleve
majorens begravelse. Det var en stærk ceremoni med engelske og danske faner,
sækkepiber og et detachement soldater, som skød hen over graven, hvor urnen
blev sat ned. To trompeter spillede retræten ”Last Post” i den store stilhed
på denne forårsaften.
Jeg var og er stadig, ja
det er jeg, stærkt bevæget ved hele dette forløb, som strakte sig over
halvtreds år af mit liv. Det er så usandsynligt mærkeligt, at jeg så denne
major og vinkede til ham som det – tror jeg – sidste menneskelige tegn, han
så. Det var et mirakel at han sprang ud og overlevede, det var
tankevækkende, at jeg skulle se den film, som jeg mener handlede om majorens
selvbebrejdelser, og underligt, at jeg får adgangskort til
mindegudstjenesten netop den 4. maj, hvor majorens urne bliver begravet. Det
forstår jeg simpelthen ikke. Det er, som om der er en eller anden tanke med
alle disse sammenfald -. Hvem der så end har tænkt den.
Men det, der rammer mig
allermest, det er denne dybe samhørighed, ja næsten kærlighed, mellem
officeren g hans mandskab, denne ide om at vi skal leve sammen eller dø
sammen. Det kan jeg ikke glemme. |