B 17G 42-32070 - Den lange version            På engelsk                          Updated:  02 MAY 2009

  Historien om B17 42-32070 fra Flyvehistorisk Tidsskrift.

”Over målet blev flyet ramt af
flak, Nr. 3 motor satte ud og Radio Operator S/Sgt Earl F. Green blev ramt i det ene ben. Da flyet nåede Lolland, blev det angrebet af et par FW 140. Piloten gled ud af den lille formation og foretog en perfekt nødlanding på en mark ved Ryde. Den sårede radio operator blev transporteret til en nærliggende vej af et par besætningsmedlemmer, medens resten forsøgte at sætte ild til flyet ved at samle brandbart materiale, overhælde det med benzin og antænde det med en lyspistol. Branden fængede, da de ni besætningsmedlemmer flygtede mod skovene, men den gik hurtigt ud, og tyskerne kunne i de efterfølgende dage skille flyet og sende det til Rechlin i Tyskland, som reservedele for en mindre tysk flyveenhed,
der anvendte allierede fly.

S/Sgt. Green blev hurtigt hentet af Falck og bragt til Nakskov sygehus (her), hvor overlæge MacDougal og hans personale reddede Green's ben. Den 9. august blev han udskrevet fra sygehuset, og efter et par dages ophold på et tysk hospital i Københavnsområdet, blev han med tog transporteret til Tyskland. Efter ophold i flere forskellige fangelejre, blev han den 5. maj 1945 befriet af russerne i fangelejren Stalag Luft I i Barth på Rügen.

Af de ni besætningsmedlemmer, der flygtede, blev tre (2nd Lt (Pilot) Joseph R. Patterson, 2nd Lt (Bombardier) Douglas N. Galloway og S/Sgt (Top Turret Gunner Nielan J. Smith (Kilde: AOD)), taget til fange af tyskerne i en garage i Sakskøbing (her) den 10. april, medens to andre (S/Sgt (Right Waist Gunner) Alfred H. Dickmann og Sgt (Tail Gunner) Anthony LaRusso (Kilde: AOD)) blev taget til fange i nærheden af nødlandingsstedet. Left Waist Gunner Pvt. James J. Valley og Ball Turret Gunner S/Sgt. Mansfield Hooper fik derimod hurtigt kontakt med hjælpsomme personer i området, og med bistand fra bl.a. elektriker Gerhard Krogh fra Maribo (her) kom de efter nogle dage til København. Her boede de en uges tid hos forfatteren Halfdan Rasmussen, før de blev udskibet til Sverige, og den 29. april var de velbeholdent tilbage i England.

De sidste to besætningsmedlemmer, 2nd Lt. Tony P. Gill (Co-Pilot) og 2nd Lt. Charles F. Markowicz (Navigator) havde langt større problemer. De var begge af polsk herkomst og var fast besluttet på ikke at blive taget til fange, men de personer, som de henvendte sig til i området, var meget bange og kunne kun hjælpe med tøj og mad. De to flyvere forsøgte at klare sig uden for megen kontakt med danskere. De skjulte sig i de nærliggende skov til den 12. april, hvor de fik kontakt med en dansker, der mente, de kunne flygte med en båd fra Hesnæs (her) på Falster.

De begav sig af sted, og natten mellem den 13. og 14. april gjorde de et forsøg på at krydse Guldborgsundbroen (her), der ved første øjekast virkede ubevogtet. I sidste øjeblik opdagede de dog en tysk vagtpost i skæret fra en forbikørende bil, og de undgik tilfangetagelse. Efter flere forsøg og en del problemer kom de over Guldborgsund i en lille stjålen båd den 15. april. De næste to dage brugte de til at observere skibstrafikken i Hesnæs. Der var dog kun fiskekuttere, og da de to flyvere helst ville gemme sig i et større evt. svensk skib, så opgav de deres plan og gik mod Stubbekøbing (her) .  

Den 18. april forsøgte de sig i Stubbekøbing, men heller ikke her fandt de nogen skibe af tilfredsstillende størrelse og nationalitet. Om aftenen gik Gill og Markowicz mod Storstrømsbroen (her), og igen undgik de i sidste øjeblik en tysk vagtpost. Efter en nøje observation af de tyske vagtposter og togtrafikken fik de næste nat mulighed for at springe på et tysk transporttog. Om morgenen den 20. april sprang de af toget efter passage af Næstved station (her) og begyndte at gå mod nord.  

Næste dags aften søgte de, under en forrygende storm, ly i et udhus ved et gartneri i St. Valby (her) nord for Roskilde. De var imidlertid blevet opdaget af ejeren, og det danske politi blev tilkaldt. Tre betjente mødte op, og de fandt hurtigt ud af de to flyveres identitet. Betjentene havde kontakt med modstandsbevægelsen, og en transport blev hurtigt arrangeret til København. Efter få dages ophold her blev de udskibet til Sverige, og den 29. april 1944 fløj de tilbage til England.”  (FT 86-91-26)