Kostbar gave på Hitlers fødselsdag              In English                        Updated:  31 MAY 2011

Horsens Folkeblad onsdag den 20. april 1988 fra J. Nøhr om flyene STI BF506 - Bøgballe * LAN W4330 - Vestbirk * STI BF476 - Kragelund Fælled

Kostbar gave Hitlers fødselsdag
45
år siden tre fly blev skudt ned -
Tekst: Paul Nielsen.

Den 20. april 1943 - altså for 45 år siden - besluttede det britiske luftvåben Royal Air Force at sende en speciel ”fødselsdagshilsen" til Nazitysklands rabiate leder, Adolf Hitler. Fra en base i England startede om aftenen 339 fire­motors bombefly, der skulle angribe Stettin, som var forsyningsbase for de tyske hære, der opererede på den nordlige del af den russiske front. Samme nat sendtes en mindre styrke til angreb på Heinckel fly­fabrikkerne i Rostock. For at aflede, hvor hovedvægten af angrebene skulle foregå, sendtes lette bombefly mod Berlin.

Det blev en kostbar "fødselsdagsgave" til "Der Führer", for det kom til at koste mange flyvebesætninger livet.

Købmand Ole Kraul, Horsens, har gransket hele operationsplanen grundigt, bl. a. gennem studier i RAF's arkiver i England, og samtidig har han talt med tidligere RAF-folk for at få aktionen klart belyst. Det følgende baserer sig på disse oplysninger.

Vinkede til flyene

Hovedstyrken af de tunge bombefly blev dirigeret ind over Sønderjylland tæt op mod den dansk-tyske grænse og videre over Østersøen. Ordren lød på lavflyvning over Nordsøen og Danmark for længst muligt at undgå opdagelse på tyske radarskærme, men flere af dem mødte alligevel deres skæbne. Lavflyvningen over Danmark efterlod et varigt indtryk hos både flybesætninger og indbyggere. Piloterne opfattede glimt af danskere, der kom ud fra deres huse for at vinke opmuntrende til de lavtgående fly.

Luftangrebene blev vel gennemført, og Flight Sergeant K. W. Giles fra 460 australske eskadrille, en erfaren pilot, husker klart eftermiddagens ordrer til besætningerne: »Vi blev befalet i ganske usminkede vendinger, at efter udløsning af vore bomber skulle vi fortsætte på vor sydlige kurs en kort stund, før vi måtte foretage et skarpt drej til styrbord for derefter at gå over målområdet på en nordvestlig kurs op mod Østersøen og samtidig undgå at komme over Rostock. Min mening er, at dette drej umiddelbart syd for Stettin var en svaghed i planlægningen af angrebet».

Mistede mange fly

Han tilføjer, at situationen udviklede sig til noget af et mareridt for mange flybesætninger. "Jeg tror, at flere fly kolliderede med hinanden under kursændringen, da mange med forskellige hastigheder fra målet fløj på sydlig, vestlig og nordvestlig kurs", siger Giles. På hjemvejen, der også gik over Danmark, fløj man fortsat i lav højde. Da de danske luftværnsmyndigheder næste dag fik rapporter om nattens begivenheder, viste det sig, at 17 af de store bombefly var skudt ned i og omkring Danmark. Det skulle vise sig at blive det største antal fly, der gik tabt i løbet af et enkelt døgn under krigen. Af rapporterne fremgår, at tre af flyene kom ned nær ved Horsens i løbet af mindre end en halv time midt på natten. Klokken tre om natten udsendte et fly, væsentligst bemandet med new zealændere, nødsignal: "Styrbords indermotor i brand." Få minutter senere styrtede flyet (STI BF506) ned ved Bøgballe, 15 km sydvest for Horsens. Det ramte jorden mellem tre husmandssteder og kun godt 100 meter fra det nærmeste. Ingen overlevede.

Blev let bytte

Ildskæret var så kraftigt, at det lykkedes Flight Lieutenant C. Lyons fra 15. eskadrille at gennemføre en heldig nødlanding med sit beskadigede fly. (STI BF476 - Kragelund Fælled) De overlevende blev senere hentet af politiet. 460. australske eskadrille havde sendt 17 Lancaster-fly mod Stettin den nat. Hjemvendt kunne piloterne rapportere, at angrebet havde været velgennemført, men operationen blev eskadrillens mest kostbare, idet tre maskiner gik tabt og seks vendte svært skadede hjem.

Et af de fly, der blev meldt savnet, var en Lancaster (LAN W4330) ført af australieren Ken James, der med sig havde fire landsmænd og to briter. Fra sin gård i Vestbirk observerede gårdejer Tage Nicolajsen i Vestbirk, at et stort fly dukkede op lige over trætoppene bag gården. Bag maskinen så han et mindre fly, der fyrede løs, og da RAF-flyet på grund af den lave højde ikke kunne gennemføre en undvigemanøvre, blev det et let bytte for den tyske natjager.

Nedstyrtningen skete på en mark tilhørende Anna Skovbølling 200 meter vest for baneoverskæringen ved Vestbirk station på vejen mod Birkenæsgårdene. Der blev rekvireret ambulance fra Horsens, men der fandtes ingen overlevende. Det var den første maskine fra en australsk bombeeskadrille, der mødte sin skæbne i Danmark. Den 30. april blev 37 ofre fra luftkrigen over Danmark 20. og 21. april gravsat i Fourfelt gravlund ved Esbjerg.

Nedstyrtningsstedet på Birknæsvej blev kort efter markeret ved et trækors. Ef­ter krigen gav en indsamling blandt beboerne midler til rejsning af en mindesten med de omkomnes navne, og ved afsløringen den 21. april 1951 overværedes højtideligheden blandt andet af nogle af flyvernes pårørende. Op gennem årene har beboerne hæget om denne plet, der siden er besøgt af flere pårørende fra Australien. I dag gæstes mindesmærkerne ved Vestbirk og Åle af den australske ambassadør i Danmark, den 43-årige J. A. Benson. Dermed har fire australske ambassadører været på stedet.