Artikel
"Karup under 2. Verdenskrig" af C. P.
modtaget fra Kurt Hald via Knud Gaarn-Larsen
Side 16
Der nævnes fly styrtet ned ved
Madum
LAN R5905 ved Holstebro, se
Gensyn 47 år efter.
Elsø Mose
HAL W1274 hvor der blev rejst en
Mindesten i 2006.
Ved Hyllekrog
LAN R5909.
Nævnes ikke, men nok et tab i samme operation:
Smålandsfarvandet nær Vejrø LAN W4230.
Freya radar og Würzburg Riese radar, se Radar Stations.
Side 17
Emerslund nævnes først som radiooperatør og senere i oversigten som
airgunner. Dyson var radiotelegrafist.
Emerslund var skytte.
R5724 nævnes, se LAN R5704. Her og på side 5 i
Lancaster R5679 lost 25th Sep 1942
(pdf-19 mb) nævnes Campbell som pilot.
LAN R5704 var på vej
tilbage fra minelægning i Østersøen, da det ”ved Viborg” blev ramt af flak
og 2 tyske natjagere. Flyet forsvandt i skyerne.
Den tyske Leutnant Karlheinz Brandes gjorde krav på at have skudt LAN R5679
ned kl. 01.22 og LAN R5724 kl. 02.13.
Se i Links
øverst til højre
German Fighter Claims see page 32.
Han vidste ikke, at besætningen fik slukket ilden i flyet og klarede sig
tilbage til basen i England uden instrumenter og uden kort, der blev suget
ud, da vinduerne i cockpittet blev knust.
Den enkelte pilot kunne ikke vide alt om tyske radarstationer og flyvebaser.
Han skulle heller ikke improvisere sin rute til og fra et mål.
Planlæggerne i hans Squadron burde kende de
farlige steder, som efterretningstjenesten burde have oplyst til Royal Air
Force.
Den 25. september 1942 blev ruten LAN R5679 (styrtet
ned ved Grønhøj) alligevel lagt over RABE
her
og tæt på Fliegerhorst Grove!
Side 18
Se
Fliegerhorst Grove-Karup. |